دسترسی سریع

معرفی انواع ورق روغنی

اطلاعاتی در مورد انواع ورق روغنی

همانطور که می دانید ورق های فولادی نقش بسیار مهمی در صنایع مختلف دارند. به طوری که گاهی در برخی از صنایع مانند صنعت ساخت و ساز بدون وجود این ورق ها کارها پیش نخواهد رفت. به طور کلی ورق های فولادی به دو روش نورد گرم و یا نورد سرد تولید می‌شوند. به آن دسته از ورق هایی که به روش نورد گرم تولید می شوند، به اصطلاح ورق سیاه گفته می شود. در ادامه سعی داریم در مورد انواع ورق روغنی در صنعت صحبت کنیم.

ورق های روغنی آن دسته از ورق هایی هستند که با تکنولوژی نورد سرد تولید می شوند. در روش نورد سرد ضخامت بالا به واسطه نورد به ضخامت های پایین تر تبدیل خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود تا کیفیت ظاهری ورق های نورد شده فوق العاده بالا باشد. ورق روغنی به روش نورد سرد تولید می شود و به همین علت به آن ورق سرد و ورق نورد سرد هم اطلاق می شود.

بررسی انواع ورق روغنی

 

فرم پذیری انواع ورق روغنی در صنعت  و کاربرد آنها

معمولاً در پروژه هایی که دقت و حساسیت در آنها بسیار اهمیت دارد، از انواع ورق روغنی استفاده می شود، زیرا این نوع ورق ها به عنوان ورق ایده آل در این صنایع کاربرد دارند. جالب است بدانید که فرم پذیری ورق روغنی نسبت به دیگر ورق ها بسیار بالا است. همین موضوع باعث شده است تا از ورق روغنی در ساخت لوازم خانگی مانند کابینت، کمد و … استفاده شود.

مقاومت کششی ورق روغنی نسبت به ورق سیاه بسیار بالاتر است. ورق روغنی به علت اعمال روغن کاری، از اکسید شدن هم جلوگیری می کند. در ادامه به بررسی دیگر کاربرد های ورق روغنی در صنایع می‌پردازیم.

  • کانتینر سازی
  • قطعات اتومبیل سازی
  • قطعات الکترونیکی
  • کشتی سازی
  • صنعت ساختمان سازی و عمران

 

 بررسی ورق روغنی بر اساس کیفیت تولید

به طور کلی باید بدانید که ورق های روغنی بر اساس کیفیت تولید به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند که در ادامه به آنها می پردازیم.

  • ورق سرد با کیفیت معمولی ST12

این نوع ورق معمولاً برای مقاصد عمومی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ورق برای کاربردهای جوشکاری، شکل‌دهی و خم کردن به کار برده می شود.

  • ورق روغنی با کیفیت نیمه کششی ST13

معمولاً برای تولید محصولاتی که نیاز به کشش دهی مناسب از روش کشش دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 3) ورق روغنی کیفیت فوق کششی ST14

4)  ورق روغنی با کیفیت فوق کششی ST16

 

بررسی ورق روغنی ST12

این نوع ورق معمولاً به ورق روغنی کششی یا معمولی هم شناخته می شود. ورق روغنی ST12 دارای خواص مکانیکی مختلفی است و به همین علت ویژگی نقطه تسلیم بازه استحکام کششی و درصد کشیدگی دارد. این ویژگی‌ها در این نوع ورق روغنی باعث شده است تا در کارهایی که نیاز به استحکام بالاتری دارند، از ورق روغنی ST12 استفاده شود.

به طور کلی می‌توان گفت که این نوع ورق کاربرد بسیار بیشتری نسبت به دیگر انواع ورق روغنی دارد. عناصر استفاده شده در آلیاژ فولاد این نوع ورق از حداقل مقدار چربی و منگنز استفاده شده از دیگر و رهایی روغنی بیشتر است. همانطور که می دانید کربن باعث استحکام بیشتر فولاد می شود. در واقع می‌توان گفت که وجود کربن بیشتر در ورق روغنی ST12 باعث استحکام بیشتر این ورق شده است.

البته علت دیگری هم برای استحکام بیشتر ورق های نورد سرد وجود دارد. آن هم این موضوع است که فرآیند‌های مانند برشکاری، جوشکاری و … باعث رها شدن تنش از محصولات حاصل از نورد سرد می شود. همین موضوع باعث می‌شود تا این نوع محصولات نسبت به گرایش های دیگر حالت مستحکم تر و سخت تری داشته باشند.

 

شناخت ویژگی‌های ورق ST12

توجه داشته باشید که این نوع ورق ها سطح کاملاً صاف و روغنی دارند. سطح پرداخت شده با تحمل بسیار بیشتری نسبت به محصولات نورد گرم دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی و ورق روغنی ST13 بپردازیم.

ورق ST13 در صنایع مختلف

این نوع از ورق روغنی هم به ورق نیمه کششی و یا همان نیمه کشسانی شناخته شده است. اگر به جدول استحکام کششی توجه داشته باشید مشاهده می کنید که نقطه تسلیم پایین تری هم نسبت به ورق روغنی ST12 دارد.

حتما برای شما هم سوال است که این تفاوت ها در انواع ورق روغنی به چه علت به وجود می آیند؟ در واقع باید بدانید که علت اصلی این موارد، تفاوت در ترکیب عناصر به کار رفته در آنها است. توجه داشته باشید که درصد منگنز و کربن در آن نسبت به ST12 کمتر است. همان طور که در قسمت بالاتر هم گفته ایم، کربن باعث افزایش استحکام می‌شود.

 ویژگی ها و کاربرد ورق روغنی ST13

از جمله ویژگی های ورق روغنی ST13 می توان به خواص پذیری بسیار بالا، سطح صاف و کاملا براق ، سطح پرداخت شده با میزان تحمل بالاتری نسبت به دیگر محصولات نورد گرم  و … اشاره کرد.

کاربردهای این ورق هم برای ساخت لوازم خانگی و اداری، سازه های اداری و صنعتی و صنعت خودروسازی برای ساخت قطعات مختلف است.

 

ورق ST14 در صنعت

این نوع ورق روغنی هم به ورق روغنی فوق کششی معروف است.  توجه داشته باشید که مقاومت کششی این نوع ورق نسبت به دو گروه قبلی پایین تر است و و ساختار نرمی هم دارد. از ویژگی های ورق روغنی ST14 می توان به قابلیت جوشکاری بسیار بالا، سطحی صاف و روغنی سطح پرداخت شده با تحمل به نسبت بالاتر و … اشاره کرد.

 

ویژگی های کلی ورق روغنی

از بارزترین و شاخص ترین ویژگی های انواع ورق روغنی می توان به قدرت عمل بسیار خوب آنها در برابر فشارهای فیزیکی و مقاومت بسیار بالایی آنها اشاره کرد. توجه داشته باشید که نوع روش تولید این نوع ورق ها با ورق های دیگر کمی متفاوت است. سرعت تولید ورق روغنی بسیار بالا است است و همین موضوع باعث شده است تا به وفور در بازار وجود داشته باشد و در دسترس همگان قرار بگیرد.

از ورق روغنی معمولاً برای تولید مواد اولیه برای تولید دیگر ورق ها مانند ورق رنگی، ورق سفید، ورق گالوانیزه و … هم استفاده می شود. علت این موضوع این است که استحکام و دوام سطحی این نوع ورق ها برای کار در صنایع مختلف بسیار مناسب است. همانطور که توضیح داده ایم، ورق روغنی دارای انواع مختلفی است که قابلیت کشش پذیری و ضد سایش بودن آن ها با یکدیگر مشابه است. این قابلیت ها باعث شده است تا از ورق روغنی در صنایع اتومبیل سازی و دیگر صنعت ها استفاده های زیادی شود.

 کاربرد کامل انواع ورق روغنی در صنایع

از جمله کاربردهای انواع ورق روغنی می توان در صنایع اتومبیل سازی اشاره کرد. برای مثال در این صنعت از ورق های روغنی برای تولید فیلتر هوای اتومبیل استفاده می شود، زیرا این نوع قابلیت فوق کششی خوبی دارند. حتی در ساختار گل گیرهای اتومبیل از ورق روغنی نیمه کششی و یا همان ST13 استفاده می شود. برای تولید قطعات تحتانی اتومبیل هم معمولاً از ورق روغنی با قابلیت ضد سایش استفاده می شود.

در صنایع لوازم خانگی هم از ورق روغنی در تولید محصولاتی مانند اجاق گاز استفاده می شو. حتی برای ساخت صفحات فلزی لعاب گیر که در گاز های خانگی کاربرد دارند از ورق روغنی استفاده می شود. افرادی که در صنعت ساخت و ساز هستند معمولاً برای ساخت سازه های قدرتمند با تحمل وزن بالا از ورق روغنی استفاده می کنند. جالب است بدانید که ورق های روغنی به علت سطح صاف و یکدستی که دارند، برای نقاشی قطعات صنعتی هم کاربرد دارد زیرا پروسه رنگ زدن قطعات با دقت بالاتر کیفیت بیشتری انجام خواهد شد.

قیمت انواع ورقروغنی در صنعت

قیمت ورق روغنی

انواع ورق های روغنی مختلف در بازار موجود هستند.  البته باید بدانید که قیمت ورق روغنی و هر نوع ورق دیگری در بازار نوسان زیادی دارد. زیرا این روزها دلار، ارز و … هم دارای نوساناتی هستند. قیمت ورق های فولادی ارتباط مستقیمی با این موارد دارد. برای آگاهی از قیمت دقیق ورق روغنی و هر ورق دیگری می توانید از سایت های معتبر مانند سایت کاوه استیل استعلام بگیرید. قیمت ورق ها در این مجموعه به صورت روزانه به روز رسانی می شود.

 خرید ورق روغنی از سایت کاوه استیل

برای خرید انواع ورق های فولادی و همچنین خرید ورق روغنی حتماً باید از مراکز و سایت های معتبر اقدام نمایید. سایت کاوه استیل یکی از مجموعه های بسیار معتبر و با سابقه در زمینه فروش انواع تیرآهن، ورق های فولادی، میلگرد و … است. شما می توانید تمامی این محصولات را با کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب از سایت کاوه استیل خریداری دارید.

برای کسب هر نوع اطلاعات بیشتری وارد سایت این مجموعه شوید و با تیم پشتیبانی کاوه استیل ارتباط برقرار کنید. شما حتی بعد از خرید محصول خود هم می توانید با تیم پشتیبانی و مشاوران و کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید. کارشناسان کاوه استیل به شما کمک می‌کنند تا خریدی راحت، به صرفه و مطمعنی را در ارتباط با کسب و کار خود تجربه کنید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در مورد انواع ورق های روغنی به دست آورده باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *