دسترسی سریع

انواع ورق سیاه در صنعت

انواع ورق سیاه در صنعت 

ورق های فولادی که در انواع مختلفی در بازار وجود دارند، نقش بسیار مهمی در صنایع دارند. هر کدام از آنها به نوعی در صنایع مختلف کاربرد دارند. نوع کاربرد آنها هم بستگی به مواد اولیه و ویژگی های ساختاری آنها دارد. انواع ورق سیاه در صنایع مختلف به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال در تولید انواع پروفیل، لوله و … ورق سیاه نقش ماده اولیه را دارد. البته باید بدانید که در تولید ورق سیاه استانداردهایی وجود دارد که حتماً باید رعایت شوند. به طور کلی طیف بسیار گسترده ای از ورق سیاه و انواع آن در ابعاد مختلف وارد بازار می شوند. ورق ها در صنعت به یکی از دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می شوند.  البته باید بدانید که معمولا برای تولید بیشتر ورق ها از فرآیند نورد گرم استفاده می شود.

این نوع ورق ها در کوره تحت دمای بسیار بالا قرار می گیرد و سپس رنگ آنها تیره و مات خواهد شد. یکی از دلایلی که به این نوع ورق ها ورق سیاه گفته می‌شود، همین رنگ تیره و مات آنها است. جالب است بدانید که هزینه کمتری برای تولید ورق سیاه نسبت به دیگر ورق ها مورد نیاز است، این در حالی است که کیفیت آنها هم بسیار خوب و بالا است. همین موضوع باعث شده است تا کاربرد ورق سیاه در صنایع مختلف بسیار زیاد شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی در مورد انواع ورق سیاه به شما بدهیم.

بررسی انواع ورق سیاه در صنعت

  آشنایی با انواع ورق سیاه

به طور کلی باید بدانید که ورق سیاه به دو دسته معمولی و صنعتی تقسیم بندی می شوند. برای تولید هر کدام از این نوع ورق ها نیازمند تکنولوژی های متفاوتی هستیم، زیرا هر کدام از این نوع ورق ها کاربرد متفاوتی در صنعت های مختلف دارند. ورق معمولی با استاندارد ST37 بیشتر برای ساخت سوله ها و ساختمان سازی کاربرد دارد. این در حالی است که ورق سیاه صنعتی بیشتر در پروژه هایی مانند پتروشیمی و سد سازی کاربرد دارد. این نوع ورق معمولاً کربن کمتری در ساختار خود دارد و همین موضوع باعث شده است تا نام فولاد نرمه به آن داده شود. همین نرمی و انعطاف که در ساختار این نوع ورق وجود دارد که باعث شده است تا شکل پذیری خوب و مناسبی هم داشته باشد.

استاندارد دیگری به نام استاندارد ST52 وجود دارد که در گروه ورق‌های سیاه صنعتی قرار می گیرد. جالب است بدانید که ضخامت ورق های سیاه نسبت به انواع ورق روغنی بسیار کمتر است و برای تولید آنها دمای پخت آن‌ها گاهی حتی به ۱۲۸۰ درجه سانتیگراد می رسد. دو ورق سیاه ST37 و ST52شباهت هایی با یکدیگر دارند، اما در این بین قطعاً تفاوت‌هایی هم وجود دارد که از جمله آنها می توان به وجود عناصر آلیاژی هر چند به میزان کم اشاره کرد. در واقع ورق سیاه ST52 به علت دارا بودن عناصر آلیاژی استحکام بالاتری نسبت به ورق سیاه ST37 دارد و البته این موضوع باعث کاهش انعطاف پذیری آن هم می شود. در ادامه این مقاله اطلاعات تکمیلی تری در مورد انواع ورق سیاه به شما می دهیم.

 

  • ورق سیاه رول شده یا کلاف

این نوع ورق سیاه دارای اندازه های مختلفی است. به طوری که حتی عرض محصول هم به ضخامت آن بستگی دارد. معمولا عرض آن بین 5/1 تا 15 میلی متر است. طول این ورق سیاه رول شده بستگی به نیاز کارفرما دارد و قابل سفارش است. بدین معنی که محدودیتی برای آن وجود ندارد.

  • ورق سیاه فابریک یا همان شیت

ضخامت این نوع ورق سیاه از 15 میلیمتر آغاز می شود. هر سایزی از ورق سیاه فابریک قابل خرید و فروش است. اما ورق سیاه شیت دارای اندازه های پرکاربردی هم هستند.

  • ورق سیاه صنعتی

ورق سیاه صنعتی طبق کاربرد و ترکیب فولادی تقسیم بندی شده است.

  • ورق سیاه معمولی

ورق سیاه معمولی طبق همان ورق سیاه صنعتی تقسیم بندی شده است.

 

 اطلاعاتی در مورد ورق سیاه برشی

استانداردهای مختلفی برای انواع ورق سیاه وجود دارد. ورق سیاه ST37 ورق سیاه ST52 هر دو دارای وزن کم اما در حین حال مقاومت بالایی هستند. کاربرد این دو ورق در صنایع مختلف بسیار گسترده است. ورق سیاه برشی به کمک دستگاه‌هایی مانند هوا برش، برش پلاسما، برش گیوتین و … با توجه به نوع سفارش مشتری برش داده می شوند. در واقع آن دسته از ورق های سیاهی که به این روش تولید می‌شوند و ورق سیاه برشی گفته می‌شود

به طور کلی با کمک این روش‌ها می‌توان اندازه های دلخواه ورق ها را به دست آورد. این نوع برش ها باعث شده اند تا کاربرد ورق سیاه برشی در صنایع بسیار بیشتر شود. توجه داشته باشید که از ورق سیاه برشی معمولاً در تولید تیرچه، سازه های مرتبط با پل، میلگرد، تیرآهن و … استفاده می شود. در ادامه این مقاله با کاوه استیل همراه باشید تا به بررسی مراحل تولید ورق سیاه بپردازیم.

 

مراحل تولید ورق سیاه به چه صورت است؟

از تخته های فولادی به عنوان متریال ورودی و اولیه برای تولید ورق سیاه استفاده می شود. این تختال ها برای دریافت دمای پیش گرم به کوره ها انتقال پیدا می کنند. در این حالت بر روی ورق های سیاه یک پوسته اکسیدی به وجود می آید. به همین علت است که قبل از ادامه فرآیند حتماً باید سطح آنها به طور کامل پاکسازی شود.

در مرحله بعدی تختال ها از بین غلطک ها عبور داده می شوند. این کار باعث می‌شود تا در واقع ضخامت صفحات آهنی آنها کاهش پیدا کند. جالب است بدانید که به این مرحله نورد تخت و یا نورد خشن گفته می‌شود که البته در کاهش زمان این پروسه هم نقش بسیار مهمی دارد.

پس از گذراندن مرحله نورد خشن نوبت به مرحله نهایی می رسد تا ورق ها در این  مرحله به دمای بالا برسند. این موضوع باعث می‌شود تا ناهمواری ها و نواقص احتمالی آنها در این مرحله به طور کامل از بین برود. توجه داشته باشید که خط نورد نهایی دارای ۵ تا ۷ قفسه است که ضخامت ورق ها را به ۱.۸ تا ۳ میلیمتر کاهش می‌دهد.

در مرحله بعدی دمای ورق ها را  را تا حدودی کمتر می‌کنند تا آنها برای مرحله بعدی آماده شوند. در مرحله آخر هم ورق هایی که خنک می شوند مانند یک کلاف پیچیده می‌شوند و به بازار و دیگر کارخانه ها فرستاده می‌شوند. نکته قابل توجه این است که اگر این دو ورق ها برای استفاده در تیرها و ستون های ساختمان تولید شوند، آلیاژ‌هایی مانند تیتانیوم اورانیوم هم به آنها اضافه می شود تا کاربرد آنها در این موارد انجام بگیرد. به این ترتیب انواع ورق سیاه تولید می شود.

ضخامت های ورق سیاه

همانطور که می دانید ورق های زیادی در ضخامت های مختلفی با توجه به نوع نیاز افراد تولید می شوند، اما معمولاً عمده ورق های سیاه در ضخامت یک و نیم تا ۱۰۰ میلیمتر هستند. برای کارخانه های تولید پروفیل و لوله که نیاز به صفحاتی نازک تر دارند از ضخامت ۱.۲ میلی متر هم استفاده می شود.

توجه داشته باشید که برای آگاهی از قیمت ورق سیاه حتماً باید به پارامتر هایی مانند وزن و ضخامت آنها توجه داشته باشید. برای خرید ورق سیاه و تعیین قیمت آنها حتما از سایت های معتبر و با سابقه فروش بالا مانند سایت کاوه استیل استعلام بگیرید. قیمت ورق ها تحت تاثیر عواملی مانند قیمت دلار و ارز در حال نوسان هستند. به همین علت ممکن است قیمت آنها به صورت روزانه تغییر کند. مجموعه کاوه استیل با داشتن تیم پشتیبانی حرفه ای در کمترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما هستند. در ادامه اطلاعاتی در مورد کاربرد و انواع ورق سیاه به شما می دهیم.

 

کاربرد ورق سیاه در صنعت

ورق سیاه با توجه به نوع تولید و ویژگی‌هایی و همچنین استاندارد های مختلفی که دارد در ساخت و تولید تجهیزات و محصولات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه بررسی کاربرد ورق سیاه می پردازیم.

  • ساخت انواع آبگرمکن ها
  • در صنعت خودروسازی و تولید رینگ و چرخ
  • در صنعت ساختمان سازی
  • در ساخت انواع تانکر ها
  • سد سازی
  • در ساخت انواع صنایع فلزی سنگین
  • برای ساخت و تولید انواع مخازن مخصوص برای کشتی ها

 

خرید ورق سیاه از مجموعه کاوه استیل

برای خرید ورق سیاه بهتر است از سایت ها و فروشگاه های معتبر اقدام نمایید. سایت کاوه استیل یکی از باسابقه‌ترین و معتبرترین مجموعه ها در صنعت فروش انواع ورق های مختلف با کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب است. توجه داشته باشید که هر نوع ورقی کاملاً باید در پروژه مربوط به خود مورد استفاده قرار بگیرد، در غیر این صورت مشکلاتی در آینده به وجود خواهد آمد.

برای مثال ممکن است شما در پروژه های ساخت و ساز از ورق سیاهی استفاده کنید که مقاومت و استحکام کافی برای سازه شما نداشته باشد. حتماً قبل از خرید ورق سیاه به نکاتی اعم از سلامت ظاهری و کیفیت ورق ها توجه داشته باشید. اگر اطلاعات بالایی در مورد انواع ورق های سیاه ندارید، می توانید با تیم پشتیبانی سایت کاوه استیل ارتباط برقرار کنید، شما به این شیوه می توانید با کارشناسان این مجموعه در مورد نوع ورق سیاه مورد نیاز خود مشاوره بگیرید. برای کسب هر نوع اطلاعات بیشتری وارد سایت این مجموعه شوید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد انواع ورق سیاه بدست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *