دسترسی سریع

معرفی انواع ورق های فولادی

آشنایی با انواع ورق های فولادی و کاربرد آنها در صنایع مختلف

همانطور که می دانید امروزه انواع ورق های فولادی وجود دارند که هر کدام در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. این روزها معمولا  ازانواع ورق‌های فولادی به خصوص ورق سیاه در صنعت ساختمان سازی استفاده بسیار زیادی می شود.

این نوع ورق های فولادی در کارخانه هایی مانند فولادمبارکه اصفهان، فولاد کاویان، فولاد اکسین، فولاد گیلان و … تولید می شوند. وجود این نوع کارخانه های مختلف برای تولیدانواع ورق‌های فولادیباعث شده است تا ایران تبدیل به یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات فولادی در خاورمیانه شود.  به طوری که این محصولات به دیگر کشورها هم صادر می شود.

در ادامه به انواع ورق های فولادی وکاربرد آنهاو همچنین به قیمت انواع ورق  میپردازیم با ما همراه باشید.

معرفی انواع ورق های فولادی

 

روش تولید انواع ورق های فولادی 

نکته قابل توجه این است که بیشتر ورق های فولادی به واسطه روشی به نام نورد تولید می شوند. در واقع نورد از روش های شکل دهی به فلزات است. در این روش شمش فولادی باید از بین غلتک هایی بسیار عریض عبور نماید. فاصله این غلطک ها با یکدیگر کم می‌شود و در نهایت ورق خروجی با ضخامت مورد نیاز به وجود می آید. در ادامه با کاوه استیل همراه باشید تا اطلاعات جامعی در مورد کاربرد و قیمت ورق های فولادی به طور جداگانه به شما بدهیم.

 

بررسی کاربرد و قیمت ورق سیاه

معرفی ورق فولادی سیاه

در بین انواع ورق‌های فولادی که وجود دارد، ورق سیاه پرکاربردترین آنها به شمار می‌آید. نام ورق سیاه به عنوان اصطلاحی در بازار فولاد رایج شده است. در واقع این ورق به رنگ سیاه نیست. حتما برای شما هم سوال است که چرا به آن ورق سیاه گفته می شود؟ باید بدانید که این ورق سطح براق و صیقلی ندارد و به همین علت اصطلاحاً به آن ورق سیاه گفته می شود.

ورق سیاه به روش نورد گرم تولید می شود. به این حالت ورق سیاه فولادی حرارت داده می‌شود تا حالت خمیری به خود بگیرد. سپس وارد مراحل نورد می شود و به مرور زمان پهن و مسطح می شود. به طوری که در ادامه این روند تبدیل به یک مکعب مستطیل با طول زیاد می گردد.

در این مرحله به دلیل حرارت بالا در مسیر انجام فرآیند با آب خنک می شود و سپس پس به دمای مناسب می رسد. فاصله غلتک ها هم در هر مرحله کمتر می شود. در مرحله نهایی فاصله غلتک ها به اندازه ضخامت ورق می‌رسد.

کاربرد ورق سیاه

از ورق سیاه در بدنه خودروها، انواع پروفیل، تانکر سازی، کشتی سازی، لوله های درزدار ورق کف خودرو ها و … استفاده می شود.

قیمت ورق سیاه در سال ۱۴۰۱

به طور کلی قیمت ورق سیاه و دیگر ورق های فولادی بستگی به قیمت دلار، ارز و … دارند.  زمانی که دلار دارای نوسان باشد، قطعاً قیمت ورق فولادی هم دچار تغییرات و نوسانات می شود. در سال ۱۴۰۱ همچنان شاهد نوسان قیمت دلار و ارز هستیم. در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، نوسانات قیمت ورق سیاه در سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

بررسی کاربرد و قیمت ورق سیاه

اطلاعاتی در مورد ورق روغنی

زمانی که نام ورق روغنی به زبان می آید، شاید شما تصور کنید که سطح این ورق کمی چرب است. اما باید بدانید که به هیچ عنوان به این صورت نیست. در واقع به علت صیقلی و براق بودن سطح این نوع ورق به آن ورق روغنی گفته می‌شود. فرآیند تولید ورق روغنی برعکس ورق سیاه به واسطه نورد سرد انجام می شود. براق بودن محصول نهایی هم به علت روش تولید آن است.  هدف از تولید ورق روغنی این است که در نهایت ورقی با کیفیت بالا و با ضخامت های کمتر تولید شود.

فرآیند تولید ورق روغنی به این صورت است که محصول نهایی که از فرآیند نورد گرم تولید می شود، پس از عملیات خنک سازی وارد فرآیند اسید شویی می شود. زمانی که این مراحل به اتمام برسند، فرآیند روغن کاری انجام می شود و به این صورت دوباره کلاف پیچ می شوند.  این کلاف ها باید در مراحل بعدی وارد دستگاه نورد سرد شوند تا فرآیند نورد شروع شود.

در این صورت ورق به حالت سرد و در دمای محیط از بین غلتک ها عبور داده می شود. این فرآیند تا زمانی ادامه پیدا می کند تا ضخامت مورد نیاز به دست بیاید. در نهایت دوباره ورق کلاف پیچ نخواهد شد.

برخی از واحدهای صنعتی هم فرآیند شستشوی الکترولیتی را برای رفع چربی ها و آلودگی‌های سطحی ناشی از فرآیند نو به صنعت انجام می دهند.

کاربردهای ورق روغنی

برای تولید ورق های گالوانیزه در تولید لوازم خانگی مانند اجاق گاز، تولید لوله، روکش و محصولاتی مانند روکش یخچال و … است.

قیمت ورق روغنی در سال ۱۴۰۱

برای آگاهی از قیمت ورق روغنی در سال ۱۴۰۱ باید به مواردی مانند ضخامت، عرض، حالت و نوع ورق روغنی توجه داشته باشید. ورق روغنی هم مانند هر نوع ورق فولادی دیگری بستگی به قیمت دلار ارز و … دارد. زمانی که قیمت دلار ثابت شود، می توان قیمت دقیق و مشخصی برای ورق روغنی هم در نظر گرفت. برای آگاهی از قیمت دقیق ورق روغنی در سال ۱۴۰۱،  وارد سایت کاوه استیل شوید.  با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کنید تا اطلاعات دقیقی به دست آورید.

 

ورق اسید شویی چیست؟

نگاهی به ورق اسید شویی

انواع ورق ها، ورق اسید شویی است. این ورق بعد از تولید در فرآیند نورد گرم به علت حرارت بالای ورق و پاشش آب بر روی سطح آن برای خنک کاری در فرآیند نورد بر روی سطح ورق اکسید آهن به وجود می آید. برای اینکه بتوان پوسته های اکسید شده بر روی سطح ورق را حذف کرد، فرآیند اسید شویی بر روی آن ایجاد می‌شود.

فرآیند تولید ورق اسید شویی هم به این حالت انجام می‌شود که ورق در دستگاه قرار می‌گیرد و وارد خط اسید شویی می شود. در این حالت ورق باید از مخزن اصلی عبور کند. این اسید معمولاً اسید کلریدریک است. پس از طی شدن این فرآیندها در نهایت به حالت کلاف جمع می شود.

کاربرد ورق اسید شویی

در ساخت رینگ و شاسی خودرو، در صنعت کشتی سازی، تولید لوله های نفت و گاز، پایه تولید ورق روغنی و … است.

 

بررسی ورق گالوانیزه

 

آشنایی باورق فولادی گالوانیزه

یکی دیگر از ورقهای پر کاربرد ورق گالوانیزه است که معمولاً در صنایع بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع ورق‌های فولادی معمولا دچار خوردگی و زنگ زدگی می شوند. به همین علت تولید ورق های فولادی ضد زنگ و مقاومت در برابر خوردگی بسیار ضروری شد. در مصارف صنعتی اقتصادی از ورق های گالوانیزه استفاده می شود.

روش های مختلفی برای روکش کردن ورق های فولادی وجود دارد، اما باید بدانید که گالوانیزه کردن آن ها از اقتصادی ترین روش ها به حساب می آید. از ورق روغنی برای تولید ورق های گالوانیزه استفاده می شود. فرآیند کار به این صورت است که ورق روغنی را در وان مذاب روی غوطه ور می کنند. با این کار با توجه به ضخامت مورد نظر فلز روی بر روی سطح ورق قرار می گیرد.

ورق گالوانیزه  دارای مزایای بسیار زیادی است که از جمله آنها می توان به مقاومت در برابر خوردگی در محیط های مرطوب و اسیدی اشاره کرد. اگر خراش‌های سطحی بر روی این ورق ها ایجاد شود، آنها دچار آسیب پذیری و خوردگی نخواهند شد.

کاربردهای ورق گالوانیزه

برای تولید سقف سوله، مخازن نگهداری آب، در تولید کابینت و تولید لوله های انتقال آب است.

قیمت ورق فولادی گالوانیزه در سال ۱۴۰۱

برای آگاهی از قیمت ورق گالوانیزه در سال ۱۴۰۱ می توانید به سایت های مختلف مراجعه نمایید. در این حالت ممکن است با قیمت‌های متفاوتی مواجه شوید. زیرا همان طور که می دانید قیمت ورق های فولادی مانند ورق گالوانیزه تحت تاثیر قیمت دلار، ارز و … است. همچنان  قیمت ها دارای نوسان هستند.

برای خرید ورق گالوانیزه در سال ۱۴۰۱ وارد سایت کاوه استیل شوید. این سایت قیمت ها به طور دقیق به صورت روزانه بروزرسانی می‌شوند.  شما می توانید ورق گالوانیزه را با بهترین کیفیت و کمترین قیمت در این مجموعه خریداری نمایید.

قیمت ورق رنگی در بازار

 

ورق رنگی یکی دیگر از انواع ورق های فولادی

از انواع ورق های فولادی  می توان به رنگی اشاره کرد. ورق رنگی به نوعی ورق گالوانیزه است که با پوشش رنگ الکترواستاتیک پوشانده شده است. این ورق ها دارای ۱۵ تنوع رنگ هستند و وارد بازار می شوند.

فرآیند تولید ورق رنگی به این حالت است که در ابتدا کلاف گالوانیزه به مرحله آماده سازی ورق وارد می شود. در طی فرآیندهایی چربی ها و ناخالصی هایی که بر روی سطح ورق وجود دارند، به طور کامل پاکسازی می شوند. در مراحل بعدی ورق باید از بین غلتک های برس کار عبور کند تا سطح آن کاملاً یکنواخت و صاف شود. سپس ورق به واسطه آب شست و شو داده می شود و در هوای گرم، خشک می‌گردد. سپس به مرحله رنگ آمیزی وارد می‌شود.

رنگ آمیزی ورق رنگی هم به این صورت است که در ابتدا یک نوع رنگ پایه پلیمر به حالت پودر بر روی سطح بالایی و پایینی ورق به طور منظم پاشیده می شود. در مرحله بعدی در کوره پخت خواهد شد. رنگ نهایی هم پس از سرد شدن ورق، روی سطح رویی و زیرین آن اعمال می شود. زمانی که این مراحل به پایان رسید، دوباره وارد مرحله پخت رنگ می شود.

کاربرد ورق رنگی

بیشتر در صنعت حمل و نقل مانند اتاقک خودرو، ساخت لوازم خانگی، صنایع فلزی و در صنایع ساختمانی مانند نمای داخلی و خارجی ساختمان با انواع سقف است.

در ادامه به بررسی ورق آجدار می پردازیم.

 

قیمت ورق آجدار در سال 1401

 

بررسی ورق آجدار

ورق آجدار هم به دسته دیگری از ورق های فولادی گفته می‌شود که بر روی آن ها برجستگی های هندسی با نظم و ترتیب مشخصی قرار دارد. ورق های فولادی معمولاً حالت مسطح و صاف دارند. همین موضوع باعث می‌شود تا امکان قرار دادن و حرکت کردن اجسام دیگر بر روی آنها وجود نداشته باشد. در واقع اجسام دیگر بر روی آنها لیز خواهند خورد. به همین علت برای فراهم کردن امکان حرکت اجسام بر روی سطوح فولادی ورق‌های آجدار تولید می شوند.

جالب است بدانید که حتی می‌توان از ورق‌های سیاه هم با توجه به محل استفاده آنها ورق های آجدار را تهیه کرد. زمانی که ورق آجدار تمامی فرآیند های تولید را طی کرد، وارد دستگاه آج زنی می شود. دستگاه آج زنی غلتک با اشکال مشخص و استانداردی که دارد، با عبور ورق از بین غلتک ها آن برآمدگی های مورد نظر در ورق به وجود می آید.

کاربرد ورق آجدار

کاربرد ورق آجدار معمولاً در کف پل های عابر پیاده، پله های اضطراری، کف عرشه کشتی ها، کف وانت ها و کامیون ها و سطوح دستگاه های صنعتی است.

قیمت ورق آجدار در سال ۱۴۰۱

به طور کلی عوامل مختلفی باعث ثبات قیمت ورق آجدار می‌شوند. به همین علت است که توصیه می شود حتما قبل از خرید ورق آجدار در سال ۱۴۰۱ از قیمت روز آن اطمینان حاصل کنید. برخی از عوامل به حالت غیر مستقیم بر قیمت ورق آجدار تاثیر می گذارند. از جمله این عوامل می‌توان به قیمت آهن، نوسانات اقتصادی و هزینه مواد اولیه مصرفی اشاره کرد. البته باید بدانید که قیمت ورق آجدار به شیوه تولید آن هم بستگی دارد. حتما باید هنگام خرید این موضوع را مدنظر داشته باشید.

به طور کلی دو نوع متفاوت از ورق آجدار به نامهای ورق آجدار فابریک و ورق آجدار پرسی در بازار موجود است.از جمله عوامل دیگر که به طور مستقیم بر قیمت ورق آجدار تاثیرگذار هستند، نوع ورق آجدار، جنس ورق آجدار، ضخامت،عرض، کارخانه تولید کننده و … است. برای خرید ورق آجدار با بهترین کیفیت و کمترین قیمت وارد سایت مجموعه کاوه استیل شوید. با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کنید تا تمامی اطلاعات مورد نیاز را به شما بدهند.

 

شناخت ورق آلیاژی

 

ورق آلیاژی

یکی دیگر از ورق هایی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، و ورق آلیاژی است. آلیاژ در لغت به معنای ترکیب کردن است. در واقع چند فلز و یا چند عنصر با یکدیگر ترکیب می شوند و یک محصول تولید می‌شود. محصول نهایی از چند ماده اولیه ایجاد شده است. در این حالت شما یک محصول آلیاژی خواهید داشت.

نکته قابل توجه این است که ورق های آلیاژی هم به همین صورت هستند. برای تولید ورق های آلیاژی عناصر مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی ورق های آلیاژی به دو دسته نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شوند و نوع عرضه آنها در بازار هم به دو دسته رول فرم و شیت فرم است.

به طور کلی ورق های آلیاژی دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آنها می توان به ورق آلیاژی برنج،ورق آلیاژی پیوتر و … اشاره کرد. ورق آلیاژی با عناصر گران قیمت از ورقهای آلیاژی بسیار مهم هستند. هر کدام از ورق های آلیاژی دارای کاربردهای متفاوتی هستند.

کاربرد ورق های آلیاژی

معمولاً در صنعت هواپیماسازی، صنایع پتروشیمی، مخازن حمل سوخت، ساخت کشتی و تجهیزات دریایی است.

قیمت ورق آلیاژی در سال ۱۴۰۱

توجه داشته باشید که قیمت ورق آلیاژی هم به عوامل مختلفی مانند میزان کربن موجود در فلزاتی که باهم آلیاژ شده اند و نوع فلزات، ضخامت ورق آلیاژی و … بستگی دارد. قیمت ورق آلیاژی نسبت به ورق های دیگر معمولا بیشتر است، زیرا فلزات ترکیب آلیاژ بسیار ارزشمند هستند. عوامل دیگری مانند ابعاد، کارخانه تولید کننده، ضخامت و … بر قیمت آنها تاثیر گذار است. برای اطلاع از قیمت دقیق ورق آلیاژی وارد سایت مجموعه کاوه استیل شوید و با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کنید.

 

کاربرد ورق استیل

ورق استیل

یکی  از انواع ورق‌های فولادی ورق استیل است. در ورق استیل آلیاژ به کار رفته دارای خواص مکانیکی است. این ورق ها خاصیت های متفاوتی مانند استحکام و مقاومت بسیار بالا، ضد زنگ، قابل بازیافت و … دارند. عناصری که در ورق استیل وجود دارند دارای درصد های متفاوتی هستند. تمامی این عناصر باعث ایجاد خاصیت مکانیکی حرارتی، مقاومت بسیار خوب در برابر خوردگی، چکش خواری و … شده اند.

البته باید بدانید که ورق استیل در کشور ما تولید نمی شود. از جمله کشورهای تولید کننده ورق استیل چین، تایوان و آفریقای جنوبی هستند.

از جمله مهمترین ویژگی های ورق استیل خاصیت ضد زنگ بودن آنها است. کروم یکی از آن دسته از عناصر به کار رفته در ورق استیل است. زمانی که با اکسیژن هوا ترکیب می شود، لایه ای از اکسید کروم بر روی ورق استیل ایجاد می شود. این لایه از زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری می کند.

کاربرد ورق استیل

معمولا در صنایع غذایی، ساخت انواع لوازم خانگی، انواع تانکرها، ساخت بدنه وسایل نقلیه مانند کامیون، خودروها و هواپیما، در ساخت وسایل آشپزخانه مانند قاشق و چنگال و … است.

قیمت ورق استیل

برای آگاهی از قیمت ورق استیل در سال ۱۴۰۱ وارد سایت مجموعه کاوه استیل شوید.  قیمت ها در این مجموعه به صورت روزانه بروزرسانی می شود.

 

شناخت ورق استنلس استیل

تنها ۲ درصد از این ورق از کربن تشکیل شده است و پایه آن آهن است. در ورق استنلس استیل هم آلیاژ های مختلفی به کار رفته اند. هرچه میزان کربن در آلیاژهای این نوع ورق ها بیشتر باشد، به همان اندازه هم سختی و مقاومت آنها افزایش پیدا می‌کند.

انواع مختلفی از ورق های استنلس استیل در بازار موجود است. اما از مهمترین آنها می توان به استیل ۳۰۰ و ۴۰۰ اشاره کرد. از ویژگی‌های این نوع ورق های استنلس استیل می توان به نسوز بودن آنها، روکش دار بودن و ضد اسید بودن آنها اشاره کرد.

معمولا در ساخت وسایل روزانه از از سری ۴۰۰ این ورق ها استفاده می شود.

از ویژگی‌های اصلی ورق های استنلس استیل می توان به زیبایی ظاهری آنها، مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت بازیافت و عمر مفید و طولانی آنها اشاره کرد.

کاربرد ورق استنلس استیل

در قطعات کشتی سازی، بدنه خودرو، کامیون و هواپیما، صنایع پتروشیمی و ساخت لوازم خانگی است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی و معرفی ورق آلومینیوم بپردازیم. این نوع ورق ها کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند.

 

نگاهی به ورق آلومینیوم

 

یکی از انواع ورق های فولادی که بسیار پرمصرف هست ورق آلومینیوم است که مقاومت و وزن کمی دارد. ورق های آلومینیوم دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق آلومینیوم به واسطه نورد گرم تولید می شود.

روش تولید ورق آلومینیوم هم به این صورت است که در ابتدا شمش آلومینیوم در دماهای بالا گرم می شود. سپس در مرحله بعدی از میان غلتک ها عبور داده می شود. در نهایت ضخامت ورق آلومینیوم کاهش پیدا میکند. محصول نهایی هم به حالت ورق رول پیچیده شده در دسترس قرار می گیرد.

ورق های آلومینیوم در سری های ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ در بازار موجود هستند.  نکته قابل توجه این است که سری ۶۰۰۰ این ورق ها با نام سیلیکون و منیزیوم هم معروف هستند. البته باید بدانید که سری ۵۰۰۰ این نوع ورق ها مقاومت بسیار بیشتری در برابر خوردگی دارند.

کاربرد ورق های آلومینیوم

ساخت انواع لوازم خانگی، صنایع داروسازی، صنایع نظامی، صنعت حمل و نقل و مخازن نگهدارنده سوخت است.

 

قیمت ورق آلومینیوم در سال ۱۴۰۱

قیمت ورق آلومینیوم بستگی به نوع ورق آلومینیوم، ضخامت، عرض، نوع کارخانه تولید کننده، نوسانات بازار و … دارد. برای خرید ورق آلومینیوم با قیمت مناسب وارد سایت مجموعه کاوه استیل شوید. این مجموعه با چندین سال سابقه موفق فروش انواع ورق های فولادی در حال خدمت رسانی به مشتریان است. قطعا شما می توانید بهترین کیفیت همراه با مناسب ترین قیمت را از این مجموعه خریداری کنید.

 

ورق شادولاین چه نوع ورقی است؟

ورق شادولاین  یکی از انواع ورق های فولادی   

ورق شادولاین در اصل همان ورق های رنگی هستند که معمولاً در پوشش سقف شیروانی ها از آنها استفاده می‌شود. از اصلی ترین ویژگی های این نوع ورق ها می توان به رنگی بودن، موج دار بودن و همچنین روی اندود شدن آنها اشاره کرد. برای سقف شیروانی ها در مناطقی که برف و باران زیادی در آنجا می آید از این ورق ها استفاده می شود. زیرا به حالت موج دار هستند و به راحتی آب را از روی سقف به زمین انتقال می دهند.

توجه داشته باشید که رنگ و ضخامت متفاوتی از این ورق ها در بازار وجود دارد. به طور کلی وزن ورق های شادولاین نسبت به دیگر ورق های فولادی کمتر است. طول عمر این ورق ها معمولاً ۲۰ تا ۳۰ سال است، زیرا با فرآیند گالوانیزه پوشش داده می‌شوند.

کاربرد ورق شادولاین

معمولاً در بیشتر پروژه های ساختمانی از این ورق ها استفاده می شود.، کاربرد ورقهای شادولاین برای پوشش سقف و دیوار سوله ها، اتاق های فلزی و پارتیشن بندی سالنهای بزرگ است.

قیمت ورق شادولاین

به طور کلی باید بدانید که قیمت ورق های شادولاین به عواملی مانند روش تولید، ضخامت، وارداتی و یا داخلی بودن آنها، رنگ و کارخانه تولید کننده بستگی دارد.

جمع بند

کاوه استیل به عنوان نخستین سایت ارائه‌دهنده لیست قیمت به‌روز آهن‌آلات و مقاطع فولادی، همچنان پیشرو در انتشار قیمت آهن است. رسالت این شرکت علاوه بر به‌روزرسانی قیمت‌ها، خدمت‌رسانی هرچه بهتر به مشتریان در بازار آهن است.

مشاوره در تمامی مراحل خرید آهن‌آلات، واحد کنترل کیفیت یا QC، پیگیری رضایت مشتری در واحد هپی‌کال توسط کارشناسان حرفه‌ای، تحلیل و پیش‌بینی قیمت آهن، میلگرد و دیگر فلزات مهم نیز از دیگر خدماتیست که به صورت هفتگی منتشر می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم شمارا با انواع ورق های فولادی ،نحوه ساخت و کاربرد آن ها در صنایع مختلف و قیمتشان آشنا کنیم .امیدواریم این مطالب برای شما مفید باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *