دسترسی سریع

galvanized-sheet-price-archive1

آشنایی با انواع ورق گالوانیزه 

اگر ورق فولادی با فلز روی و یا همان ZN پوشانده شود، به این نوع ورق ورق گالوانیزه گفته می شود. معمولاً ضخامت ورق گالوانیزه پایین است و در کارهای مختلفی در صنایع به کار برده می شود. در واقع فرآیند گالوانیزاسیونی که بر روی ورق فولادی انجام می‌شود، باعث می‌شود تا در نهایت ضخامت پایین ورق تولید شود. دو روش گرم و سرد برای گالوانیزاسیون انجام می شود. در واقع با فرآیند گالوانیزاسیون می توان عمر مفید محصولات را تا ۳۰ سال هم افزایش داد. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد انواع ورق گالوانیزه به شما می دهیم.

محصولات فولادی را می توان بر روی حوضچه روی مذاب غوطه ور کرد تا به این صورت ورق گالوانیزه ایجاد شود. به طور کلی فولادها مقاومت بسیار خوبی در برابر آسیب های فراوان دارند. همین موضوع باعث شده است تا کاربرد آنها در صنایع مختلف بیشتر شود. البته باید بدانید که انجام آن بر روی ورق های فولادی دارای الزامات خاصی است که بیشترین الزامات در دو استاندارد BS EN 10326 و BS EN 10327 تعریف شده است.

ورق های فولادی معمولا به مرور زمان دچار اکسیداسییون، خوردگی، زنگ زدگی و … می شوند. به همین علت هم انجام فرآیند گالوانیزاسیون برای محصولات اهمیت پیدا می کند. زمانی که فرآیند گالوانیزاسیون انجام می‌شود، خوردگی فولاد هم به تعویق می افتد. در واقع با ایجاد یک لایه میانی از ایجاد اکسید و زنگ زدگی جلوگیری می شود.  گاهی ممکن است آهنی که در فولاد وجود دارد، دچار خوردگی شود. در این حالت فلز روی که بر روی آهن قرار می‌گیرد، نقش آند را دارد و از خورده شدن آهن جلوگیری می کند. می‌توان گفت که آهن هم در این بین نقش کاتد را دارد و در این صورت دیگر خوردگی پیش نمی آید و یا خیلی کم به وجود می‌آید.

گالوانیزه کردن فولاد درحالت ورق در ادامه تولید ورق روغنی انجام می گیرد. البته باید بدانید که استانداردهای عمومی برای این فرآیندها اعم از ASTM A924 و BS EN ISO 14713  وجود دارد. به طور کلی ورق های گالوانیزه به وجود می‌آیند که این کلاس ها به سه بخش تقسیم بندی می شوند.

1)  کلاف های خام که به طور کاملا مستقیم برای مشتریان ارسال می شود.

2)  کلاف های خام برای خط گالوانیزه

3)  کلاف های خام برای واحد بازپخت

 

بررسی انواع ورق گالوانیزه

 

چگونگی تشخیص ورق گالوانیزه

بسیاری ازافراد هنگام خرید ورق گالوانیزه با چالش‌ها و دغدغه‌های روبرو می شوند، زیرا آنها نمی توانند ورق گالوانیزه اصلی را به خوبی تشخیص دهند و از اورجینال بودن آن اطمینان حاصل کنند. در واقع باید بدانید که ورق‌های گالوانیزه سطحی براق، شفاف و صیقلی دارند. پوشش آنها هم در حدود ۱۰ الی ۲۷۵ میلیمتر است. ضخامت ورق های گالوانیزه را می توان در حدود 0.18 الی 6 میلیمتر در نظر گرفت.

به طور کلی ورق گالوانیزه به دسته ورق گل درشت، گل ریز و ورق بدون گل تقسیم‌بندی می‌شود. هر کدام از این ورقه ها کاربردهای متفاوتی در صنایع دارند. لیز بودن سطح ورق گالوانیزه هم یکی دیگر از روش های تشخیص این نوع ورق به حساب می آید.  شما هم در هنگام خرید ورق گالوانیزه به این مواردی که برای شما توضیح داده‌ایم، توجه نمایید. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی ها و مشخصات ورق گالوانیزه به شما می دهیم.

 

ویژگی های ورق گالوانیزه

در واقع پوشش روی که بر روی ورق های فولادی قرار می گیرد، باعث حفاظت از این نوع ورق می شود.از خواص و ویژگی های ورق گالوانیزه می توان به انعطاف پذیری و استحکام تسلیم، استحکام کششی، سختی و ترکیب شیمیایی ورق اشاره کرد. معمولاً شباهت هایی بین ورق روغنی و ورق گالوانیزه وجود دارد. ابعاد ورق روغنی و ورق گالوانیزه تقریباً به یک صورت هستند. توجه داشته باشید که هر چه جرم پوشش ورق گالوانیزه بیشتر باشد کیفیت آن هم بهتر خواهد بود.

در واقع جرم پوشش نشان دهنده میزان روی در سطح مشخصی از فولاد است. البته باید بدانید که این موضوع رابطه مستقیمی هم با قدرت محافظت ورق در ارتباط با خوردگی دارد. در نتیجه هر چه میزان پوشش رویی که بر روی ورق فولادی قرار گرفته است، بیشتر باشد به همان میزان هم محافظت از ورق در برابر خوردگی بیشتر خواهد شد. موضوع قابل توجه این است که اگر به غیر از روی ترکیب دیگری هم در ورق فولادی به کار برده شود، کیفیت آن‌ها متفاوت می شود.

1)  اگر تنها از پوشش روی بر روی ورق فولادی استفاده شده باشد به آن ورق Z  گفته می شود.

2)  اگر علاوه بر پوشش روی عنصر آهن هم موجود باشد، به آن ورق ZF گفته می شود.

جالب است بدانید که حتی فرآیندی که برای گالوانیزاسیون هم مورد استفاده قرار می گیرد، تاثیر بسیار زیادی در کیفیت آن دارد. به طور کلی روش های متفاوتی برای گالوانیزه کردن اعم از گالوانیزه سرد، گالوانیزه گرم، الکترولیز، متالایزینگ، پاشش روی و … وجود دارد. البته باید بدانید که از شایع ترین روش های تولید ورق گالوانیزه همان روش گالوانیزه گرم است. محصولاتی که به این روش گالوانیزه شوند، HDG نام دارند.

 

 آشنایی با مراحل تولید ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه بسته به این موضوع که در چه فرآیندی مورد استفاده قرار بگیرد، مراحل ساخت و تولید متفاوتی دارد. کاوه استیل شما را با مراحل انجام گالوانیزاسیون به روش غوطه وری و یا همان گالوانیزه گرم آشنا می‌کند.

  • مرحله اول

1) آماده سازی: در این مرحله اگر ورق به حالت کویل باشد، حتما باید به صورت پیوسته گالوانیزه شود. البته می‌توان به حالت ورق برش خورده هم آماده شود.

2)  چربی شویی: به واسطه محلول سود، چربی گیری از ورق ها انجام می شود.

  • مرحله دوم

1)   شست و شو: در این مرحله باید محلول چربی گیری که بر روی ورق باقی مانده است کامل از بین برود. 2)  زنگ زدایی: برای ورق هایی که زنگ زدایی دارند، آنها را در محلول زنگ زدای اسید کلریدریک غوطه ور می‌کنند.

  • مرحله سوم

1) شست و شوی مجدد: زمانی که زنگ زدایی بر روی ورق انجام شود نیاز به شستشوی مجدد دارد.

2) فلاکس: فلاکس ترکیبی از کلرید روی و دیگر عناصر است که در این مرحله سطح ورق با این عناصر آماده می شود.

3) هم دما کردن: برای جلوگیری از پاشش فلز بر روی مذاب هنگام عملیات غوطه وری داخل وان مذاب، برای هم دما کردن از فرآیند پیشگرم استفاده می شود. در این حالت معمولاً دما تا ۸۰ درجه سانتیگراد هم بالا خواهد رفت.

  • مرحله چهارم

  • در این مرحله غوطه وری در وان مذاب روی انجام می گیرد.
  • مرحله پنجم

در این مرحله هم عملیاتی مانند خنک کاری، تمیزکاری و بازرسی نهایی انجام می گیرد.

 

 کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع

ورق گالوانیزه در صنایع بسیار گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. انواع ورق گالوانیزه در صنایع مختلف کاربرد دارد. از لوازم خانگی و صنایع برق الکترونیک، خودروسازی و ساختمان های صنعتی و تجهیزات ترافیکی از ورق گالوانیزه استفاده می شود. در لوازم خانگی معمولاً برای ساخت یخچال فریزر، کولر، کانال تهویه منزل که تمامی این وسایل دارای محیطی مرطوب هستند، از ورق گالوانیزهاستفاده می شود. حتی در صنایع الکترونیک هم برای تهیه قطعات پوششی از این نوع ورق استفاده می شود. در ادامه کاربرد ورق گالوانیزه را در صنایع برای شما لیست می کنیم.

  • راه سازی
  • صنایع خودرو
  • ساختمان سازی
  • ساختمان های صنعتی
  • ساخت لوازم خانگی
  • ساخت سیلو های گالوانیزه
  • برق و الکترونیک و کامپیوتر

توجه داشته باشید که معمولاً بیشتر سیلوها و یا انبارهای مواد غذایی انسان و دام ها از دو نوع بتنی و فلزی ساخته می شود. در نوع فلزی این سیلوها از ورق های گالوانیزه شکل داده شده به روش رول فرمینگ استفاده می‌شود. به طور کلی این ورق های فلزی مزایای بسیار زیادی اعم از طول عمر زیاد، هزینه کم برای ساخت، سهولت در تعمیر و جایگزینی، سهولت در نظافت، امکان جداسازی کندو ها و … را دارند.

 

بررسی عمر مفید ورق گالوانیزه

همانطور که می دانید فلز فولاد مقاومت بسیار خوبی دارد، اما متاسفانه در برابر رطوبت دچار زنگ زدگی می‌شود. عمر ورق گالوانیزه هم تقریباً حدود ۲۰ تا ۳۰ سال است. اگر ورق گالوانیزه به هیچ عنوان در برابر رطوبت قرار نگیرد برای همیشه قابل استفاده است. اگر نیاز به استفاده از فولاد گالوانیزه در فضای باز دارید، حتماً باید فرآیند گالوانیزاسیون به روش گرم انجام شود. در این صورت ممکن است در محیط‌های مختلف حدود ۷۰ سال هم عمر مفید داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد انواع ورق گالوانیزه شما توضیح دهیم.

 

 انواع ورق گالوانیزه گرم

زینک: این نوع ورق گالوانیزه گرمی است که حالت معمولی دارد. کیفیت این نوع ورق بستگی به ضخامت روی مورد استفاده در آن دارد.

زینک_آهن:  در این نوع ورق در پوشش گالوانیزه مقداری آهن نیز به کار رفته است.

زینک_آلومینیوم:  نام دیگر این نوع ورق، آلوزینک و یا زینکالیوم است.

آلومینیوم_زینک: پوشش بیشتر این نوع ورق آلومینیوم است، اما مقدار روی هم در آن استفاده شده است.

آلومینیوم_سیلیسیوم:  پوشش آلومینیوم و سیلیسیوم این در این نوع ورق مورد استفاده قرار گرفته است.

قیمت انواع ورق گالوانیزه

قیمت ورق گالوانیزه

فرآیند گالوانیزاسیون، بزرگترین مشکل فولاد را که خوردگی است، برطرف می کند. قیمت ورق گالوانیزه معمولا تحت تاثیر قیمت دلار و ارز قرار می گیرد. این روزها با نوساناتی که در قیمت دلار وجود دارد، قیمت ورق های فولادی هم دچار نوسان شده اند. برای آگاهی از قیمت دقیق ورق های فولادی از جمله ورق گالوانیزه به سایت کاوه استیل مراجعه نمایید. کاوه استیل از سایت های معتبر و با سابقه در زمینه فروش انواع ورق های فولادی میلگرد، تیر آهن و … است.

 

 خرید ورق گالوانیزه از سایت کاوه استیل

همانطور که می‌دانید انواع ورق گالوانیزه در بازار موجود است. به همین علت شما حتماً باید بدانید که چه نوع ورقی از گالوانیزه مورد نیاز کسب و کار شما است. کاوه استیل دارای تیم پشتیبانی حرفه‌ای بسیار باز سابقه است که می تواند قبل از خرید ورق گالوانیزه شما راهنمایی نمایند. قیمت ورق گالوانیزه در سایت کاوه استیل نسبت به کیفیتی که دارد بسیار مناسب است. شما می توانید حتی بعد از خرید محصول مورد نظر خود از سایت کاوه استیل، در صورت  وجود هر گونه مشکل و یا سوالی با تیم پشتیبانی این مجموعه در ارتباط باشید.

 

بررسی ابعاد ورق گالوانیزه

ابعاد ورق های گالوانیزه به عوامل مختلفی اعم از شرکت سازنده این ورق ها بستگی دارد. معمولاً ضخامت این ورق ها حدود 0.25 صدم تا 2/5 میلیمتر است. به طور کلی ورق های گالوانیزه به دو حالت رول و فابریک شکل‌دهی می شوند. معمولاً در نمونه های مختلفی این نوع ورق ها تولید می شوند که از جمله آنها می‌توان به ورق گالوانیزه رنگی شیبدار و … اشاره کرد.

 

اطلاعاتی در مورد عرض ورق گالوانیزه

معمولاً ارز های ۱۰۰ تا ۱۲۵ از جمله پر کاربردترین ارزهای تولیدی برای ورق های گالوانیزه به حساب می‌آید. حتما قبل از خرید ورق گالوانیزه اطلاعاتی در مورد کاربرد نوع آن‌ها داشته باشید. در واقع ابعاد ورق گالوانیزه در نوع کاربرد آن اهمیت دارد. برای مثال ابعاد ورق گالوانیزه که در صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد با ابعاد ورق گالوانیزه در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود، با یکدیگر متفاوت است. برای اطلاع از قیمت و انواع ورق گالوانیزه به صورت دقیق به سایت کاوه استیل مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *