دسترسی سریع

تفاوت انواع میلگرد A1,A2,A3 و A4

میلگرد یکی از پرمصرف ترین موارد در ساختمان سازی محسوب شده که به نام “تقویت کننده” هم شناخته می شود و مهم ترین کاربرد آن این است که مقاومت کششی بتن را در برابر شوک های وارده مثل زلزله افزایش می دهد. میلگرد انواع متفاوتی داشته و کاربرد میلگرد به نوع آن بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم به تفاوت انواع میلگرد و بررسی آنها بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع میلگرد

استاندارد روسی GOST معروف ترین استاندارد میلگرد مورد استفاده در ایران است و بر اساس این استاندارد، میلگردها به 4 دسته کلی تقسیم می شوند:

  • میلگرد ساده A1

این میلگرد می تواند تغییر شکل بدهد و همچنین می توانید روی آن جوشکاری انجام دهید. استحکام کششی این میلگرد برابر 360 مگاپاسکال و دارای حداقل عملکرد مجاز 240 مگا پاسکال است.

  • میلگرد آجدار A2

این میلگرد، استحکام کششی برابر با 500 و حداقل عملکرد مجاز 340 مگاپاسکال دارد. سایزهای متنوعی از این میلگرد در بازار ایران وجود دارد که از این میان سایزهای 8، 10 و 14 بیشترین کاربرد را به خود اختصاص داده اند.

  • میلگرد آجدار A3

این میلگرد دارای استحکام کششی 600 و حداقل عملکرد مجاز آن 400 مگا پاسکال می باشد. معمولا از این نوع میلگرد برای جوشکاری استفاده نمی شود، با این حال در ساخت و ساز کاربرد گسترده ای دارد.

  • میلگرد آجدار A4

استحکام کششی این میلگرد 650 بوده و قدرت عملکرد آن 500 مگا پاسکال است. این میلگرد به گونه ای ساخته شده که حدود 25 درصد در وزن میلگرد صرفه جویی شده است.

بررسی انواع میلگرد

تفاوت انواع میلگردهای ساده و آجدار چیست؟ 

معمولا میلگرد آجدار در ساختمان سازی بیشترین کاربرد را دارند، در حالی که میلگرد ساده در صنعت بیشتر استفاده می شود. میلگرد آجدار A2 بیشتر در بتن مصلح و جهت خم کاری کاربرد دارد. اما میلگردهای A3 و A4 میزان کربن بالاتری دارند، به همین دلیل شکنندگی بیشتری دارند پس بهتر است در کار خم کاری از آنها استفاده نشود.

شکل ظاهری میلگردها چه فرقی با هم دارد؟

تفاوت در ظاهر این 4 میلگرد بسیار مشخص بوده و با اولین نگاه می توانید تفاوت ظاهری آنها را مشاهده کنید. در ادامه به بررسی تفاوت ظاهری این میلگردها خواهیم پرداخت.

  • میلگرد ساده A1

سطح این نوع میلگرد کاملا صاف و صیقلی بوده و شکلی صاف و بدون آج دارد.

  • میلگرد آجدار A2

این میلگرد از جنس فولاد نیمه خشک ساخته شده و شکل آج آن به صورت فنری، موازی، مارپیچ یا دوک مانند است.

  • میلگرد آجدار A3

این میلگرد از جنس فولاد خشک و سخت ساخته شده و دنده های خزدار یا یکنواخت؛ شکل آج آن را می سازد.

  • میلگرد آجدار A4

میلگرد آجدار A4 از جنس فولاد سخت ساخته شده و آج های آن به شکل مرکب شکل می گیرند.

تفاوت انواع میلگرد A2 و A3 چیست؟

میلگردهای A2 و A3 هم در شکل ظاهری و هم در خصوصیات فیزیکی دارای تفاوت هایی هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

  • تفاوت ظاهری

آج موجود در میلگرد A2 از نوع مارپیچی و آج موجود در میلگرد A3 از نوع جناغی می‌باشد.

  • تفاوت قیمت

هر چند که این میلگرد قیمت تقریبا نزدیکی دارند؛ با این حال در اکثر موارد، میلگرد A3 کمی گران‌تر از میلگرد A2 در بازار معامله می‌شود.

تفاوت انواع میلگردهای A1- A2- A3- A4 چیست؟

در بازار ایران؛ نوع میلگرد بر اساس استاندارد تولید آنها به این 4 دسته تقسیم شده و همچنین دارای دو مدل ساده یا آجدار است. مدل آجدار دارای سه نوع A1- A2- A3 بوده و هر کدام بر اساس ترکیبات شیمیایی، نوع ساخت و خصوصیات فیزیکی کاربردهای متفاوتی دارند. البته همین تفاوت ها منجر به اختلاف قیمت در میان میلگردها شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *