دسترسی سریع

راهنمای خرید ورق سیاه + مراحل خرید و نکات کاربردی

راهنمای خرید ورق سیاه و آشنایی با آن

نورد گرم از جمله روش های تولید ورق های فلزی با ضخامت بسیار کم است. ورقی که به واسطه نورد گرم تولید شود، به ورق سیاه معروف است. ورق سیاه یکی از ورق هایی است که استفاده های زیادی در صنایع مختلف دارد.

حتما برای شما هم سوال است که چرا به این نوع ورق، ورق سیاه گفته می شود؟ محصولی که به این روش تولید می شود به علت ذوب اجزای تشکیل دهنده ورق در دمای بسیار بالا، دارای رنگ مات است. به همین علت به این نوع ورق، ورق سیاه می گویند.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در مورد خرید ورق سیاه و قیمت ورق سیاه به شما بدهیم.

 

علت نامگذاری ورق سیاه

در واقع باید بدانید که یکی از پر کاربرد ترین و متداول ترین ورقهای فولادی، ورق نورد گرم و یا ورق سیاه است. معمولاً کارخانه های بزرگ فولاد تولید ورق سیاه را از جمله مهمترین تولیدات خود می‌دانند زیرا این نوع ورق کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد.. یکی از مهمترین فلزاتی که در دنیای صنعت استفاده‌های زیادی دارد آهن است.

حتما برای شما هم سوال است که چرا آهن در بیشتر صنایع کاربرد دارد؟ در واقع می‌خواهیم بدانیم که چه نوع محصولاتی از آهن به وجود می آیند؟ آهن به علت استحکام و مقاومت بالایی که دارد در صنایع مختلفی به کار می رود به همین علت پر مصرف ترین فلز در دنیا معروف شده است.

راهنمای خرید ورق سیاه

آن را هم می توان به صورت خام و هم می‌توان به صورت ترکیبی در صنایع به کار برد. زمانی که آهن با دیگر فلزات ترکیب شود ، ورق ها به وجود می آیند. این ورق ها در صنایع مختلفی مانند ساختمان سازی، خودروسازی و … به کار برده می شوند. از بین ورق های بسیار زیادی که در صنایع مختلف وجود دارند چه محصولاتی از آهن تولید می‌شوند؟

کاربرد این محصولات در صنایع مختلف به چه صورتی است؟ آهن یکی از مستحکم ترین فلزات است. به همین دلیل در صنایع مختلف پرکاربرد است. آهن جزء پرمصرف ترین فلزات در دنیای امروز است. در ادامه این مقاله سعی اطلاعات جامع و کاملی در مورد ورق سیاه و کاربردهای آن در صنایع به شما بدهیم.

 

چگونگی تولید و راهنمای خرید ورق سیاه

برای تولید ورق سیاه در مرحله اول نیاز به تختال های گداخته است  تا آنها را با دمای بیشتر از ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد تحت آنالیز شیمیایی متناسب با محصول های نهایی به سمت خط تولید حرکت دهند.

در مرحله بعدی لایه های اکسیدی ضخیمی بر روی تخته های گداخته به حالت فلس وجود دارند که اینها باید حتماً زدوده شوند. سپس مسئول انجام این کار حتما باید اسلب را به واسطه دستگاه رول پرس، با توجه به ضخامت و عرض مشخصه فشرده کند.

زمانی که این اسلب ها سایزینگ شدند، باید به کاهش ضخامت آنها بپردازند. این کاهش ضخامت هم به واسطه غلتک های رفت و برگشت انجام می شود و به این صورت ضخامت اسلب ها، صورت می گیرد. تختال ها کاملا نازک شده اند به صورتی که در حال حاضر حالت گداخته دارند.

در این مرحله حتماً باید به صورت کلاف پیچیده شوند. بعد از انجام تمامی این مراحل نوبت به انجام اکسیژن زدایی ثانویه می رسد. در این مرحله هم غلطک های هیدرولیک بسیار قوی و سنگین باید کاملاً در معرض نورد نهایی قرار بگیرند تا خواص مکانیکی بهبود پیدا کند.

در آخرین مراحل هم و راه های ایجاد شده باید خنک سازی شوند تا برای ارسال به سمت رول آماده شوند. مارک کردن و بسته بندی و وزن کشی هم از جمله مراحل نهایی است. به این ترتیب ورق سیاه با گذراندن این مراحل تولید به خارج از کارخانه ارسال می گردد.

 

 

 بررسی انواع ورق سیاه

خرید ورق سیاه را می توان بر اساس عوامل مختلفی مانند کاربرد، ظاهر و ترکیب مواد به انواع متفاوتی تقسیم بندی کرد. جالب است بدانید که حتی ضخامت ورق سیاه هم بسته به نوع سفارش مشتری قابل تغییر است.

 

 انواع ورق سیاه از لحاظ شکل ظاهری

 ورق سیاه رول شده و یا همان کلاف

طول ورق سیاه در این نوع نوع محصول دارای هیچ گونه محدودیتی نیست و این موضوع کاملا بستگی به نیاز مشتری و نوع کار آن دارد. اما باید بدانید که عرضه این محصول دارای محدودیت هایی هست و تنها به ضخامت 5/1 تا ۱۵ میلی متر تولید می شود.

 ورق سیاه فابریک و یا شیت

ضخامت ورق سیاه فابریک و یا شیت ۱۵ میلی متر به بالا است در نتیجه برای سفارش و خرید این محصول سایز‌های مختلف ارائه می شود. اما برخی از ابعاد مانند 1000*2000 و 1000*6000 بسیار کاربردی تر هستند. منظور این است که این ابعاد کاربرد بیشتری در صنایع مختلف دارند.

 

انواع ورق سیاه بر اساس نوع کاربرد آنها

انواع ورق سیاه بر اساس نوع کاربرد آنها

اگر بخواهیم ورق های سیاه را بر اساس کاربرد و ترکیب فولادی آن ها دسته بندی کنیم می‌توانیم به ورق سیاه صنعتی و ورق سیاه معمولی اشاره کنیم. به طور کلی استانداردهای متفاوتی برای این ورق ها وجود دارد که اما دو استاندارد ST37 و ST52 از رایج ترین و مهمترین استاندارد های این ورق به حساب می آیند.

توجه داشته باشید که ST52 برای ورق سیاه صنعتی و ST37  برای ورق سیاه معمولی است. برای شما هم سوال است که منظور از نماد ST چیست؟ در واقع باید بدانید که ST مخفف کلمه STRENGTH به معنی استحکام است. عددی که بعد از ST آورده می شود به معنی سختی ورق است. ورق نورد گرم بر اساس محاسباتی به دست می آید.

این میزان از سختی در ورق نورد گرم با توجه به میزان کربن خالص در فولاد تعیین می شود. در نتیجه ورق سیاه معمولی و ورق سیاه صنعتی با توجه به میزان کربن و سختی که دارند در صنایع مختلفی به کار برده می شوند. برای مثال ورق سیاه معمولی نسبت به ورق سیاه صنعتی دارای درصد کربن کمتری است و به همین دلیل در صد سختی کمتری هم دارد.

در نتیجه در صنایع سبک تری مانند صنایع ساختمان سازی به کار برده می شود. ورق سیاه صنعتی هم دارای درصد کربن بیشتری است در نتیجه سختی بیشتری دارد و در صنایع سنگین به کار برده می شود. به طور کلی نتیجه می گیریم که میزان کربن موجود در ورق های فولادی می تواند نشان دهنده میزان سختی آنها باشد.

 

آگاهی از قیمت ورق نورد گرم  و خرید ورق سیاه

اگر می خواهید از قیمت ورق نورد گرم و ورق سیاه اطلاعات دقیقی به دست آورید حتماً باید قیمت ارز را در همان روز ارزیابی کنید. قیمت ورق سیاه و دیگر ورق های فولادی کاملاً بستگی به عرض دلار و … دارد. در نتیجه ایجاد نوسان قیمت در هر روز کاملاً طبیعی است، زیرا همانطور که می دانید قیمت ارز همچنان در حال نوسان است.

ایجاد تورم هم یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش قیمت آهن ورق سیاه و دیگر محصولات است. البته باید تقاضای مشتری را هم در نظر بگیرید زیرا افزایش تقاضای مشتری باعث افزایش قیمت ورق سیاه می شود. کاملا مشخص است، زمانی که سفارش یک محصول، افزایش پیدا می کند به همان منوال هم قیمت آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

در واقع تمامی این مواردی که برای شما توضیح داده ایم در تعیین قیمت ورق سیاه و دیگر ورق‌های فولادی موثر هستند. البته خود شما هم به عنوان مشتری حتماً باید به وزن و ضخامت و نوع ترکیب ورق سیاه مورد نیاز خود توجه داشته باشید، زیرا تمامی این موارد در برآورد قیمت نهایی محصول مورد نیاز شما موثر هستند. از جمله موادی که در ورق سیاه معمولی و ورق سیاه صنعتی به کار برده می شوند می توان به گوگرد فسفر، سیلیسیم ، منگنز و کربن اشاره کرد.

همانطور که می دانید میزان این عناصر در دو ورق سیاه صنعتی و معمولی متفاوت است. همانطور که می دانید وجود این عناصر می تواند در کیفیت ورق های سیاه تفاوت ایجاد کند. در این صورت می‌توانید در خرید ورق سیاه مانند یک متخصص عمل کنید.

اگر شما هم برای کسب و کار خود نیاز به انواع مختلفی از ورق ها مانند ورق سیاه دارید، حتماً فاکتور کیفیت را هم در نظر داشته باشید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی به دست آورید.

 

کاربردهای ورق سیاه در صنایع مختلف

به طور کلی باید بدانید که ورق سیاه یک نوع کالا و ماده اولیه برای ساخت قطعات بسیار مختلفی مانند قطعات صنعتی، ساختمانی و … است. همانطور که می دانید این صنایع به خصوص صنایع ساختمانی دارای حساسیت بسیار زیادی است در نتیجه حتماً باید از ورق سیاهی استفاده شود که کیفیت بسیار بالایی دارد.

  • صنایع کشاورزی و تجهیزات آن
  • تجهیزات ترافیکی و گاردریل
  • تجهیزات دریایی مانند کشتی سازی
  • مشتقات نفتی و تانکر سازی
  • تولید انواع تیر ورق، نبشی، سپری و …
  • تولید تسمه، پانچ
  • استفاده در صنایع خودرو برای تولید رینگ، چرخ و …
  • در تولید صنایع فلزی
  • در تولید مصالح و پروفیل های ساختمانی مانند آبگرمکن

این مواردی که برای شما توضیح داده ایم پرکاربردترین صنایع در استفاده از ورق سیاه به حساب می آیند. ورق سیاه برای این صنایع در ابعاد مختلفی تولید می شود.

 قیمت ورق سیاه

خرید ورق سیاه برای استفاده در بدنه خودرو

حتما برای شما هم سوال است که چرا از ورق سیاه در قطعات خودروسازی و بدنه آن استفاده می شود؟ توجه داشته باشید که استحکام بسیار بالا و عمر خوب این ورقه ها باعث شده است تا در صنعت خودروسازی هم کاربرد داشته باشند.

همانطور که می دانید ورق های سیاه دارای ضخامت متفاوتی هستند که این موضوع در صنعت خودروسازی بسیار اهمیت دارد زیرا ضخامت آنها باعث می‌شود تا وزن کلی خودرو کاهش پیدا کند.

البته باید بدانید که از ورق سیاه تنها برای بدنه خودرو ها استفاده نمی شود بلکه در تولید شاسی و چهارچوب آن زیر بدنه خودروها و فنر و کمک فنر آنها هم از ورق سیاه استفاده می شود.

 

استفاده از ورق سیاه در صنعت ساختمان سازی

صنعت ساختمان سازی

یکی از مهم ترین کاربردهای ورق سیاه در حوزه ساختمان سازی و حتی ساخت سوله است. به طور کلی سازه‌هایی که فلزی هستند، بیشتر نیاز به ورق سیاه دارند.

پروفیل باز

پروفیل باز نیاز به ورق سیاه دارد و به علت ظاهر آنها این نام برای آنها در نظر گرفته شده است. حال می خواهیم بدانیم که پروفیل باز در ساخت چه نوع قطعاتی بیشترین کاربرد را دارد؟ در واقع باید بدانید که برای ساخت میلگرد، تیرآهن، تسمه، ناودانی و … از آن استفاده می شود.

 پروفیل بسته

پروفیل بسته به علت شکلی که دارد به این نام نامگذاری شده است.  معمولاً برای ساخت قوطی دربهای کرکره‌ای لوله ها  درب و پنجره از این نوع پروفیل استفاده می شود.

 پروفیل Z

پروفیل Z برای ساخت سالن های بسیار بزرگ و سوله ها، پارکینگ، ایستگاه های تامین سوخت و … از پروفیل Z استفاده می شود.

 

 

 بررسی کاربرد ورق سیاه در صنعت کشاورزی

اگر بخواهیم یک صنعت پرکاربرد را نام ببریم که استفاده فراوانی از ورق زیاد در آن مشاهده می‌شود، می توانیم به صنعت کشاورزی اشاره کنیم.  به طور کلی باید بدانید که فولاد نقش بسیار مهمی در صنعت کشاورزی دارد و این صنعت بدون بهره گیری از این قطعات نمی تواند پیش برود.

ورق سیاه آن دسته از فولادی است که در قسمت پرورش و تولید گیاهان کاربرد های فراوانی دارد. همان طور که می‌دانید در صنعت کشاورزی برای آبیاری نیاز به سیستم های مانند چنگک ها، بیل ها و …. است.

باید بدانید که این محصولات به واسطه فولاد و ورق سیاه تولید می شوند.. حتی در ساخت سیلوهایی که در کشاورزی کاربرد دارند هم از ورق سیاه استفاده می شود. می‌خواهیم بدانیم که چرا از ورق سیاه برای ساختن این سیلوها استفاده می شود؟ همانطور که می دانید ورق سیاه به علت مقاومت بسیار بالایی که دارد و همچنین خاصیت ضد خوردگی بهترین گزینه برای نگهداری و ساخت سیلو های کشاورزی است.

همین موضوع باعث شده است تا در صنعت کشاورزی توجه زیادی به ورق سیاه شود. افرادی که در ساخت این سیلوها شراکت دارند می توانند مانند دیگر افراد ورق سیاه را از کارخانه ها و بازارهای بزرگ تولیدی تهیه کنند.

 

کاربرد ورق سیاه در صنعت کشاورزی

نکات مهم در خرید ورق سیاه

هنگام خرید ورق سیاه نباید موضوعاتی را در نظر بگیرید که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم!

اگر شما تجربه کافی در زمینه خرید ورق سیاه ندارید، بهترین راهکار این است که حتماً با متخصصین و افراد با تجربه مشورت داشته باشید. البته باید بدانید که حتی با خواندن مقالات بسیار مفید هم می توانید اطلاعات خود را در خرید ورق سیاه به بالا ببرید تا دچار اشتباه نشوید.

همانطور که برای شما توضیح داده ایم ورق سیاه دارای انواع مختلفی است و شما باید با توجه به نوع کار خود آن را انتخاب کنید. برای مثال ورق روغنی مناسب کارهایی است که ظرافت بالایی دارند و ورقهای فولادی کاربرد بسیار فراوانی در صنایع مختلف دارندمتنوع بودن ورق سیاه باعث می شود تا شما سردرگم نشوید که کدام یک مناسب کار شما است.

اما اگر شما شناخت کافی نسبت به انواع ورق های فولادی و کاربرد آنها داشته باشید، به راحتی می توانید در خرید ورق سیاه بهترین گزینه را انتخاب کنید.

البته باید بدانید که شناخت کاربرد ورق سیاه بسیار اهمیت دارد شما با توجه به کاربرد ورق سیاه میتوانید آن را در ضخامت و ابعادی که مورد نیاز است سفارش دهید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

تفاوت ورق سیاه با دیگر ورق ها در چیست؟

از اصلی ترین تفاوتی که بین ورق سیاه و دیگر ورق ها وجود دارد می توان به ظاهر و رنگ ورق سیاه اشاره کرد. حتی از نام این نوع ورق هم کاملا مشخص است که دارای رنگ سیاه و ماتی است.

این در حالی است که دیگر ورق های روغنی ورق گالوانیزه و … دارای رنگ براقی هستند. در ادامه سعی داریم اطلاعاتی در مورد تفاوت ورق سیاه و  ورق روغنی به شما بدهیم.

 

 تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی

برای خرید ورق سیاه حتما باید با تفاوت انواع آنها هم آشنا شوید. تفاوت اصلی و چشمگیری که بین ورق سیاه و ورق روغنی وجود دارد در فرآیند تولید آنها است.

در تولید ورق سیاه از نورد گرم و در تولید ورق روغنی از نورد سرد استفاده می شود. ضخامت این ورق ها کاملاً با یکدیگر متفاوت است. به این حالت که ورق سیاه در حالت رولی خود دارای ضخامت ۱ میلیمتر تا ۱۵ میلیمتر است و حالت فابریکی آن هم از ۱۶ میلیمتر به بالا است.

اما ضخامت ورق روغنی با ورق سیاه کاملاً متفاوت است، به طوری که دامنه آن از سه دهم تا سه میلیمتر است. به طور کلی این موارد جزء پر اهمیت ترین تفاوت های بین ورق سیاه و ورق روغنی است.

 

مهم ترین تفاوت های بین ورق سیاه و ورق گالوانیزه

اگر شما هم به عملیات تولید ورق سیاه توجه کرده باشید، متوجه می شوید که هیچگونه عملیات گالوانیزاسیون و آبکاری در فرآیند تولید آن انجام نمی شود. مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی در ورق گالوانیزه بسیار بالا است این در حالی است که ورق سیاه خیلی سریع لایه اکسید بر روی آن به وجود می آید.

 

 

 بررسی مزایای استفاده از ورق سیاه

  • خواص مکانیکی بسیار خوبی دارد
  • قدرت بسیار خوبی از لحاظ مقاومت کششی دارد.
  • سختی و استحکام ورق سیاه بسیار بالا است.
  • استحکامو مقاومت در خوردگی از ویژگی‌های اصلی ورق سیاه یا همان ورق نورد گرم است.

تمامی این مواردی که برای شما توضیح داده‌ایم باعث شده‌اند تا ورق سیاه و انواع آن جایگاه بسیار ویژه در صنایع مختلف صنایع ساختمانی داشته باشد. امروزه ورق سیاه به عنوان یک کالای اصلی در بسیاری از کارخانه های بزرگ تولید می شود.

 

به چه علت در بسیاری از صنایع از ورق سیاه استفاده می شود؟

نکته قابل توجه این است که ورق سیاه کاربرد بسیار بالایی در بسیاری از صنایع دارد، دارای قیمت بسیار خوب و مناسبی هم است. در واقع می‌توانیم بگوییم که همین عوامل قیمت مناسب به همراه کارایی بسیار خوبی که دارد از علت های اصلی کاربرد گسترده ورق سیاه در صنایع مختلف است.

نکته دیگر این است که ورق سیاه دارای دور ریز بسیار کمی است و همین عامل باعث می‌شود تا در بسیاری از صنعت ها مورد استفاده قرار بگیرد و برای آنها به صرفه باشد. امروزه بسیاری از کارخانه های بزرگ در کشور ما در حال تولید این نوع ورق هستند.

 

 

بررسی قیمت خرید ورق سیاه و ورق روغنی

اگر شما هم تحقیقاتی انجام داده باشید متوجه می‌شوید که قیمت ورق سیاه و ورق روغنی دارای اختلاف هستند.

حال می خواهیم بدانیم که علت این اختلاف قیمت در چیست؟ 

قیمت ورق سیاه نسبت به ورق روغنی بسیار کمتر است. البته باید بدانید که به طور کلی کیفیت ورق سیاه نسبت به ورق روغنی هم پایین‌تر است و همین موضوع باعث می شود تا قیمت مناسب تری داشته باشد. یکی از استفاده های ورق روغنی در جلوگیری از زنگ زدگی است سپس بخش ترکیب با روغن آن انجام می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید تولید ورق سیاه به گونه‌ای است که ابتدا ورق باید به نقطه ذوب برسد و در مراحل بعدی با حرکت رول ها هم شکل گیری و به طور کامل انجام شود. سپس زمانی که شمش عبور می کند حرارت از پیش تعیین شده بر آن داده می‌شود تا شکل گیری تکمیل تر گردد.

 

کاهش صادرات ورق سیاه به دیگر کشورها

صادرات ورق سیاه در کشور ما اهمیت بسیار بالایی دارد و یک منبع درآمد به حساب می آید. همانطور که می‌دانید ورق سیاه در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد در نتیجه این نوع ورق از کشور ما به دیگر کشورهایی که تولیدات فولادی کمی دارند و یا حتی اصلا این تولیدات را ندارند، صادر می شود.

در واقع در طی چندین سال گذشته صادرات ورق سیاه از کشور ما به کشور های اروپایی بسیار رواج داشته است، اما همزمان با اعمال تحریم‌ها حجم این صادرات هم بسیار کاهش پیدا کرده است.

 

سخن پایانی

ورق سیاه به علت قیمت مناسب و مقاومت بسیار خوبی که دارد، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات جامع و کاملی در مورد خرید ورق سیاه بدست آورده باشید

همچنین شما عزیزان می توانید برای بررسی و خرید ورق روغنی با به روز ترین و بهترین قیمت ممکن به وبسایت کاوه استیل مراجعه نمایید.

یک پاسخ به “راهنمای خرید ورق سیاه + 5 نکته کاربردی انواع ورق سیاه”

  1. بسیار مقاله مفیدی بود سپاسگزارم از زحمتی که بابت گردآوری این مقاله کشیده شده 🙏🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *