دسترسی سریع

شوره ورق گالوانیره

از ورق‌های بسیار پرکاربرد که اغلب با آن آشنایی دارند، ورق‌های گالوانیزه می‌باشند که کاربردهای بسیار متعددی در انواع صنایع از جمله نمای بیرونی ساختمان‌‌ها، سقف کاذب، کانتینرسازی، کابینت‌سازی، بدنه لوازم خانگی، سردخانه‌ها، دیگ‌های بخار و… دارند. این ورق بسیار مهم علاوه بر مزیت‌ها و کاربردهای بسیار زیادی که دارا می‌باشد. حاوی تعدادی عیب از جمه شوره‌های سفید نیز هست که ما در ادامه به توضیح ماهیت و روش‌های رفع آن خواهیم پرداخت. پس اگر قصد خرید ورق گالوانیزه و یا رفع شوره ورق گالوانیزه را دارید، با ما در این مطلب همراه باشید.

پیش از هر چیز، پاسخ مهم‌ترین سوال که در حین خرید ورق گالوانیزه ممکن است برای همه پیش آید را خواهیم داد:

شوره سفید ورق گالوانیزه چیست؟

بدون شک این سوال می‌تواند ذهن هر خریداری را به خود مشغول کند. خوب است بدانید که شوره‌های سفید موجود بر روی برخی از ورق‌های گالوانیزه ناشی از رطوبت زیاد موجود در هوای انبار و یا قرار گرفتن ورق در برابر روغن‌ها و گریس می‌باشد.

این عیب شایع، در واقع از انبار کردن نادرست و غیر اصولی ورق‌های گالوانیزه توسط فروشنده و یا خریدار به وجود می‌آید که در نهایت منجر به کاهش مقاومت ورق گالوانیزه نسبت به قبل خواهد شد. شاید برای شما عزیزان نیز این سوال به وجود آمده باشد که:

شوره‌های سفید به طور دقیق چگونه بر روی ورق‌های گالوانیزه نمایان می‌شوند؟

همان طور که پیش‌تر هم ذکر کردیم، این شوره‌های مزاحم پس از قرار گرفتن ورق‌های گالوانیزه در محیط‌های مرطوب بر روی آن‌ها پدیدار می شوند. البته در محیط هایی که مقدار کربن دی اکسید و یا اکسیژن در هوا کم است نیز امکان ایجاد شوره‌های سفید وجود دارد. به طور خلاصه‌تر، به اکسیدها و هیدروکسی‌های روی موجود بر سطح ورق‌های گالوانیزه شوره سفید گفته می‌شود که امکان تشکیل آن، در فضاهای کلردار و یا سولفات دار بیشتر نیز خواهد شد.

شایان ذکر است که اگر ورق‌های گالوانیزه در حالت انبار شده، در مجاورت باران قرار داشته باشند و رطوبت بین فضاهای خالی محبوس شود، احتمال ایجاد شوره سفید در آن نیز به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

پس خوب است در حین انبار کردن ورق‌های گالوانیزه، از خشک بودن فضای اطراف و سطح آن‌ها اطمینان کافی را حاصل نمایید.

در آخر بهتر است بدانید که این شوره‌های سفید در صورت رفع نشدن، در طی زمان تغییر رنگ خواهند داد و پاک کردن آن‌ها بسیار دشوار و تا حدودی غیر ممکن خواهد شد.

شوره سفید و انواع آن

در پاسخ به این سوال باید بدانید که شوره های موجود بر روی ورق های گالوانیزه به سه دسته مقدار کم، مقدار متوسط و مقدار زیاد دسته بندی می شوند که اغلب این شوره ها در قسمت های درزی و نبشی ورق ها بیش تر به چشم می خورند.

دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیز:

شوره های سفید را می توانید در تمام قسمت های ورق گالوانیزه به صورت واضح مشاهده نمایید اما تجربه های متعدد ثابت کرده اند که امکان انجام واکنش های اکسید شدن در قسمت درزها که آب به مقدار بیش تر در آن جا قرار می گیرد بالا تر خواهد بود.

مضرات وجود شوره بر روی ورق های گالوانیزه

  • فواید پوشش ورق‌های گالوانیزه از دست میرود.
  •  پوشش آن پوسته پوسته می‌شود.
  •  مواد پایه در معرض دید قرار می‌گیرند.
  • جذابیت و زیبایی ورق‌های گالوانیزه را کاهش می‌دهد.
  • باعث شکست زود هنگام ورق می‌شود.
  • خسارات جبران ناپذیر به وجود میاید.
  •  احتمال سوراخ شدگی ورق گالوانیزه افزایش می‌یابد.
  • کیفیت محصول کم می‌شود.

جلوگیری از ایجاد شوره سفید بر روی ورق های گالوانیزه

اگر قصد انبار کردن ورق های گالوانیزه را دارید، پیش از هر چیز باید با اصول آن آشنایی داشته باشید تا ورق های شما دچار شوره های سفید نشوند. در ادامه چند نکته مهم در حین انبار کردن ورق های گالوانیزه را برایتان ذکر کرده ایم:

  1. سعی کنید محیطی را برای انبار کردن ورق ها انتخاب کنید که فاقد آب و رطوبت باشد. این بدان معنی است که قرار دادن ورق های گالوانیزه بر روی خاک، چمن به شدت اقدام اشتباهی است. و به شوره زدگی ورق ها منجر می شود. از طرفی نباید محیط انتخابی شما برای انبار، فاقد تهویه باشد. چرا که این موضوع منجر به بدام افتادن رطوبت موجود خواهد شد.
  2. به هیچ عنوان ورق های گالوانیزه را با پلاستیک روکش نکنید.
  3. شرایطی که ممکن است به انجام میعان کمک کنند را در محیط انبار از بین ببرید.
  4. به طور مرتب، سطح ورق‌های گالوانیزه را با یک دستمال خشک تمیز کنید. چرا که حتی خاک موجود بر روی آن نیز می توانید جلوی گردش صحیح هوا را گرفته و باعث ایجاد شوره بر روی سطح ورق شود.
  5. در آخر شما عزیزان می توانید از برخی محصولات همچون روغن های غیرفعال کننده و مواد شیمایی برای جلوگیری از ایجاد شوره بر روی ورق های گالوانیزه استفاده نمایید.

اکنون اگر قصد دارید شوره‌های سفید موجود بر روی ورق‌های گالوانیزه را از بین ببرید، می توانید از طرق زیر اقدام نمایید:

روش‌های از رفع شوره سفید ورق های گالوانیزه

انتخاب یک روش مناسب برای از رفع شوره‌های سفید، نیازمند تعیین میزان شوره‌ها می‌باشد. البته پیش از هر چیز توجه داشته باشید که اگر بر روی ورق‌های گالوانیزه شما به صورت خفیف شوره دیده می‌شود، قرارگیری آن در مجاورت هوای آزاد به رفع آن‌ کمک می‌کند. اما اگر میزان شوره‌ها بیشتر از این بود، از راه‌های زیر می‌توانید اقدام کنید:

  • استفاده از برس های سیمی

اگر میزان شوره موجود بر روی ورق‌های متوسط و یا حتی زیاد است، می‌توانید از برس‌های سیمی و زبر کمک بگیرید. اگر پس از استفاده از برس شاهد از بین رفتن قسمتی از فلز ورق شدید، نگران نباشید چرا که می‌توانید به راحتی با روی اندود کردن این مشکل را برطرف نمایید.

  • استفاده از اسید

اسیدهای ضعیف همچون سرکه سیب همیشه راهکاری عاقلانه و رایج در بین انبار کنندگان ورق‌های گالوانیزه بوده است. البته شایان ذکر است که این اسیدها تنها برای سطح متوسط شوره مناسب است. در صورت زیاد بودن شوره‌ها باید از اسیدهای قوی‌تر همچون ترکیب دی‌کرومات‌سدیم با اسیدسولفوریک غلیظ استفاده نمایید. فراموش نکنید که در صورت استفاده از اسید، سطح ورق‌ها را با آب شرب به خوبی شست‌و‌شو دهید. همچنین برای خشک شدن آن از هوای آزاد استفاده نمایید. در غیر این صورت اسید موجود بر روی ورق، باعث خوردگی سطح آن خواهد شد.

و در آخر…

باید به یاد داشته باشید که ورق‌های گالوانیزه را فقط تا 6 ماه می‌توانید انبار کنید. پس از با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهید شد. اگر شما عزیزان قصد خرید انواع ورق‌های گالوانیزه را دارید، با مراجعه به سایت کاوه استیل میتونید قیمت ورق گالوانیزه را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *