دسترسی سریع

قیچی میلگرد بر

یکی از پرکاربردترین ابزارآلات و ماشین‌آلات در صنعت ساختمان‌سازی، قیچی میلگرد بر است. در حال حاضر با توجه به افزایش میزان ساخت و ساز، میزان استفاده از دستگاه‌های کارگاهی و صنعتی مانند خاموت زن، قیچی برش میلگرد و خم کن نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

دستگاه قیچی برش یکی از پراستفاده‌ترین دستگاه‌ها در پروژه‌های ساختمانی بوده که قیمت مناسب، سیستم برش هیدرولیکی و مکانیکی چرخدار یا ثابت و سرعت بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه است. ممکن است سوالاتی مانند قیچی میلگرد بر چیست و چه کاربردی دارد، ذهن شما را به خود مشغول کند. برای گرفتن پاسخ سوالات خود ادامه مطلب را از دست ندهید.

قیچی میلگرد بر چیست و آشنایی با مزایای استفاده از آن

به‌طورکلی در بازار ایران 2 مدل قیچی میلگرد بر هیدرولیکی و قیچی میلگرد بر گیربکسی (مکانیکی) موجود است. در هنگام خرید باید به پارامتری مانند سیستم برش دستگاه توجه داشته باشید. سرعت دستگاه‌های برش مکانیکی (گیربکسی) نسبت به دستگاه هیدرولیکی بیشتر است. خرید این دستگاه‌ها به ابعاد و وزن آنها بستگی دارد که معمولا میزان فروش دستگاه‌های چرخ‌دار نسبت به دستگاه‌های ثابت بیشتر است.

از مزایای قیچی میلگرد بر گیربکسی (مکانیکی) می‌توان سرعت بالای برش، امکان برش چندین میلگرد با یکدیگر، عرضه با برق 3 فاز، برش با کمترین میزان دفرمگی میلگرد و قیمت بالاتر نسبت به مدل هیدرولیکی را نام برد. از مزایای مدل‌های هیدرولیکی می‌توان قیمت پایین و مناسب‌تر، سرعت برش پایین‌تر، موجود در مدل‌های تک فاز و 3 فاز و امکان دفرمگی بالا در برش را  نام برد.

قیچی میلگرد بر پرتابل تک فاز

میلگرد چیست و با دلایل استفاده از آن بیشتر آشنا شوید

در قسمت بالا سعی کردیم سوال قیچی میلگرد بر چیست را به شما پاسخ دهیم، اما در این قسمت سعی داریم به معرفی خود میلگرد بپردازیم. به نوعی میله فولادی که در سایزهای متنوع و مختلفی پرداخته و ساخته می‌شود و در امر بتن‌ریزی اهمیت بسیاری دارد، میلگرد می‌گویند. این نوع میله فولادی در صنعت ساختمان نقش مهمی را ایفا می‌کند که مهمترین آن تقویت بتن و کمک به افزایش تحمل و مقاومت نسبت به نیروهای چرخشی و کششی وارده است.

گروهی از مصالح سنگی مانند آجرها و بلوک‌ها به گونه‌ای تهیه می‌شوند که منافذی باز در ساختار آنها قرار دارد که این منافذ برای قرارگیری میلگرد طراحی شده است. توجه داشته باشید که برای تقویت بتن فقط از میلگرد فولادی استفاده نمی‌شود، بلکه هر ماده‌ای که بتواند مقاومت کششی را افزایش دهد، قابل استفاده است. همچنین با توجه به اشتراکات خاصی که فولاد و بتن دارند، مکمل یکدیگر هستند و برای ساخت میلگردهای تقویتی از فولاد استفاده می‌شود.

قیچی میلگرد بر صنعتی ثابت

آشنایی با دلایل استفاده میلگرد در بتن

 ضریب انبساط دمایی یکی از اشتراکات مهم فولاد و بتن بوده که مقدار این پارامتر در هردو به یکدیگر نزدیک است. اگر دماسنج دماهای مختلف را نشان دهد، از افزایش میزان طول یکسان به علت انبساط هریک از این مواد و در نهایت خرابی ساختار بتن جلوگیری کرده و در نهایت به افزایش طول عمر بتن کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که با وجود مستحکم بودن بتن، احتمال ترک خوردن بتن با وجود میلگرد در داخل آن نیز کاهش می‌یابد. درواقع میزان مقاومت فشاری در حدود 10 برابر مقاومت کششی آن بوده و استفاده از بتن در قطعات تحت فشاری مانند ستون‌ها و پایه‌ها رایج است.

معمولا میلگردها برای استفاده به صورت کلاف میلگرد، شاخه‌های 12 متری و طول‌های موردنظر کاربرد دارند و در بازار یافت می‌شوند. با توجه به قیمت پایین‌تر کلاف میلگرد، این نوع کلاف‌ها برای موارد زیر کاربرد دارند:

  • تولید خرپا
  • تولید تیرچه
  • تولید سیم خاردار
  • تولید سیم بوکسول
  • تولید انواع توری
  • تولید سیم مفتول

علاوه بر مواردی که در این قسمت ذکر کردیم، استفاده از این کلاف‌ها در صنایع جوشکاری و الکترودسازی و حتی فنرسازی کاربرد دارد.

دستگاه خم کن و برش زن

معرفی انواع برش و عملیات قطع میلگرد

به‌طورمعمول برای اجرای بتن آرمه از کلاف میلگرد یا شاخه‌های 12 متری در سایزهای موردنیاز خود، میلگردها را برش می‌دهند. عملیات برش میلگرد به 2 صورت برش گرم و برش سرد صورت می‌گیرد.

برش سرد میلگرد

انجام برش به روش سرد مزایای بسیاری دارد که در این روش مسلما به ابزار و وسایلی مانند قیچی نصب شده روی پایه، انواع قیچی گیربکسی (مکانیکی)، قیچی دستی ساده و گیوتن هیدرولیک نیاز است. به عبارت دیگر برای برش میلگردهایی در سایزهای کوچک از قیچی میلگرد دستی استفاده می‌شود. اما قیچی میلگرد بر چیست؟ همچنین قیچی میلگرد دستی فیکس‌شده نیز قابلیت برش تا قطر 12 و 16 سانتی متر را نیز دارد. قیچی صنعتی و هیدرولیک نیز توانایی برش میلگرد در هر سایزی را دارد.

توجه داشته باشید که از دستگاه فرز نیز برای برش میلگرد استفاده می‌شود، اما به علت پرتاب پلیسه و خطرات بسیار این روش دیگر مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. برای برش میلگرد به روش سرد باید به وزن آن توجه داشته باشید و درنهایت براساس ابعاد، وزن و سایز آن روشی متناسب را انتخاب کنید. از دستگاه‌هایی که با آنها برش سرد انجام می‌شود، می‌توان اره لنگ، واتر جت، اره دستی، اره نواری و اره دیسکی را نام برد.

برش میلگرد به روش سرد چه مزایایی دارد؟

از مزایای برش میلگرد به روش سرد می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • در این روش دقت برش بسیار بالا بوده و قطعات به صورت یک اندازه برش می‌خورند.
  • در این روش پرت برش بسیار کم است.
  • در این روش مقطع برش کمترین میزان دفرمگی را دارد.
  • میزان انتشار گاز سمی و آلودگی در روش سرد بسیار پایین است.
  • هیچگونه پلیسه ناشی از برش ندارد.

معایب برش به روش سرد

علاوه بر مزایای بسیار استفاده از این روش معایبی نیز دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باید هزینه نگهداری دستگاه و هزینه سرویس پرداخت شود.
  • برای انجام برش به دستگاه نیاز خواهید داشت.
  • کار با دستگاه به تخصص کافی نیاز دارد.

دستگاه برش زن چرخ دار

برش گرم میلگرد

در این روش برش میلگرد با استفاده از برنول یا دستگاه برش و گاز اکسیژن و بوتان صورت می‌گیرد. باید بدانید که انجام برش به روش گرم باعث تغییر ویژگی‌های میلگرد مانند کاهش میزان مقاومت در ناحیه برش می‌شود. پس بهتر است از این روش کمتر استفاده کنید.

در روش برش گرم دما به اندازه‌ای بالا می‌رود که عملیات برش در قسمت موردنظر با جا گذاشتن مولکول‌ها و ذرات و همچنین ذوب شدن همراه است. در این روش از 3 دستگاه آتشی و لیزر، دستگاه هوا برش یا پلاسما و تیغ اره‌های دیسکی استفاده می‌شود.

برش میلگرد به روش گرم چه مزایایی دارد؟

از مزایای برش به روش گرم می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کاهش زمان برشکاری
  • عدم ایجاد پلیسه برش و تراشه در هنگام برش
  • سرعت بالا

معایب برش به روش گرم

معایب برش به روش گرم شامل موارد زیر می‌‌شود:

  • تولید مواد سمی و شیمیایی
  • تغییر ساختار مولکولی فولاد
  • دقت پایین
  • پرت زیاد میلگرد
  • تغییر ظاهری مقطع برش‌کاری شده

دستگاه میلگرد بر و خم کن با کیفیت

معرفی دستگاه‌های برش میلگرد (قیچی میلگرد بر چیست)

یکی از ضروری‌ترین ماشین‌آلات و ابزارآلات صنعتی که در پروژه‌های ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد، قیچی میلگرد بر است. این دستگاه با نام‌های متفاوتی مانند قطع کن میلگرد، قیچی برش میلگرد، گیوتین میلگرد، دستگاه برش میلگرد و… نیز شناخته می‌شود.

قیچی میلگرد بر هیدرولیک

یکی از رایج‌ترین دستگاه‌های برش میلگرد، قیچی میلگرد بر هیدرولیک است که در مدل‌های متنوعی تولید شده و به بازار عرضه می‌شود. سیستم برش میلگرد از طریق نیروی جک هیدرولیکی تامین می‌شود و در نهایت قطع میلگرد را انجام می‌دهد. ناگفته نماند که سرعت برش میلگرد در این دستگاه‌ها نسبتا پایین است و سطح مقطع، بعد از برش دچار دفرمگی می‌شود.

از دلایل رایج بودن و محبوبیت این دستگاه‌ها می‌توان قیمت مناسب دستگاه را نام برد. در این سیستم بعد از برش میلگرد به‌وسیله تیغه عملیات باید جک را به صورت دستی به جایگاه اول خود بازگرداند. این نوع دستگاه در مدل‌های چهارچرخ پیکانی، پرتابل قابل حمل، 2 چرخ پیکانی و 4 چرخ صنعتی تولید می‌شود.

قیچی میلگرد بر گیربکسی (مکانیکی)

استفاده از این دستگاه هنگامی کاربرد دارد که بخواهید تعداد زیادی میلگرد را در زمانی معین برش دهید؛ زیرا استفاده از این دستگاه به افزایش سرعت اجرای کار کمک می‌کند. توجه داشته باشید که علاوه بر سرعت بالای این قیچی به قیچی هیدرولیکی، دقت بالاتری نیز دارد که سیستم برش این دستگاه‌ها از چرخ فلایویل است.

از مزایای استفاده از دستگاه میلگرد بر گیربکسی (مکانیکی)، می‌توان سیستم برگشت جک اتوماتیک را نام برد. به بیان دیگر بعد از برش میلگرد و جلو آمدن جک، به صورت اتوماتیک به جایگاه اولیه خود باز می‌گردد. این دستگاه در 1 دقیقه توانایی برش 32 میلگرد را دارد.

دستگاه اره نواری

دستگاه اره نواری توانایی برش قطعات با ضخامت بالا را دارد. همچنین علاوه بر قابلیت برنامه‌ریزی، این دستگاه ساز و کارهای مربوط به برش را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد. توجه داشته باشید که این دستگاه توانایی برش قطعات به صورت زاویه دار را دارد.

اره لنگ

از آنجایی که این دستگاه در زمان برش ضایعات زیادی را تولید می‌کند، استفاده از آن کاهش یافته و منسوخ شده است. با استفاده از این ابزار، عملیات برش با حرکت به سمت جلو و عقب انجام می‌شود.

دستگاه اره دیسکی

این دستگاه تیغ‌های مختلفی دارد که با استفاده از آنها می‌توان به راحتی فلزات را برش داد.

دستگاه برش واتر جت

این دستگاه برای انجام عملیات برش از موتورهای آبی پرفشار استفاده می‌کند. ناگفته نماند که در حال حاضر از این دستگاه بیشتر برای برش سنگ‌ها استفاده می‌شود و برای برش میلگرد زیاد کاربرد ندارد.

اره دستی

اره‌های دستی یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین ابزار برش میلگرد به شمار می‌آیند که نوع دندنه‌ای اره‌های متنوع با یکدیگر متفاوت است. در صورت نازک بودن میلگرد از اره‌ دندانه ریز و اگر میلگرد بزرگ باشد از اره دندانه درشت، استفاده می‌کنند.

توجه داشته باشید که با استفاده از این اره می‌توان میلگردهای بزرگ به اندازه 6 و 8 را برش داد. استفاده از این وسیله خطرات بسیاری دارد و در کنار دقت بسیار بالا در هنگام اجرای کار باید از تجهیزات و لوازم ایمنی مخصوص کار استفاده کنید. ناگفته نماند که احتمال تاب برداشتن یا شکستن تیغه اره نیز وجود دارد.

برای خرید قیچی میلگرد بر باید به چه نکاتی توجه داشته باشید؟

بعد از آشنایی با پاسخ سوال قیچی میلگرد بر چیست؟ مانند هر دستگاه دیگری برای خرید این نوع دستگاه نیز باید به یکسری پارامترهای مهم توجه داشته باشید. به بیان دیگر در صورت توجه به پارامترهای مهم زیر می‌توانید دستگاهی مناسب را با قیمتی به‌صرفه خریداری کنید. همچنین توجه به این عوامل هزینه نگهداری و سرویس را برای شما کاهش می‌دهد.

سرعت برش قیچی میلگرد بر

اگر سرعت برش دستگاه برای شما اهمیت بسیاری دارد. دستگاه‌های گیربکسی (مکانیکی) یکی از پرسرعت‌ترین دستگاه‌ها برای برش میلگرد است.

سرعت برق

سه فاز یا تک فاز بودن دستگاه یکی دیگر از موارد مهمی است که هنگام خرید دستگاه باید به آن توجه داشت. معمولا دستگاه‌های تک فاز قدرت کمتری نسبت به دستگاه‌های 3 فاز دارند.

سیستم برق قیچی میلگرد بر

به‌طورکلی هرچقدر توان و قدرت الکتروموتور بیشتر باشد، قدرت خم‌کاری و برش دستگاه نیز بیشتر می‌شود.

ابعاد دستگاه

یکی دیگر از پارامترهای مهم در هنگام خرید دستگاه، ابعاد آن است. درواقع اگر دستگاه غیراصولی بوده و دارای ابعاد بزرگی باشد، در هنگام حمل و جابجایی با مشکلات بسیاری مواجه خواهید شد.

سیستم برش قیچی میلگرد بر

نوع برش دستگاه نیز اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند تعیین‌کننده مقطع برش و نتیجه نهایی باشد. پس در هنگام خرید باید به این پارامتر نیز توجه داشته باشید.

پرتابل یا ثابت بودن دستگاه

پرتابل یا ثابت بودن دستگاه پارامتری بسیار مهم است که در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. به‌طورکلی قیچی‌های چرخ‌‍دار از لحاظ حمل و نقل و جابجایی گزینه‌های بهتری هستند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم اینکه قیچی میلگرد بر چیست؟ را به شما معرفی کرده و با مزایای آن آشنا کنیم. با توجه به افزایش میزان ساخت و ساز استفاده از این دستگاه نیز افزایش یافته است. در واقع قیچی میلگرد بر به 2 دسته میلگرد بر هدرولیکی و میلگرد بر گیربکسی (مکانیکی) تقسیم‌بندی می‌شود.

دستگاه هیدرولیکی سرعت پایین‌تر و قیمت پایین‌تری دارد، درصورتی‌که دستگاه میلگرد بر گیربکسی (مکانیکی) برای هنگامی کاربرد دارد که در زمانی مشخص تعداد خاصی میلگرد باید برش داده شود. به بیان دیگر سرعت دستگاه گیربکسی بسیار بالا است و در هر دقیقه 32 میلگرد را برش می‌زند. برای استعلام و مشاهده قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن و… به وبسیات کاوه استیل مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *