دسترسی سریع

میلگرد کمرکش

یکی از مصالح مهم مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی، میلگرد است. به جرات می‌توان گفت ساختمان‌ها بدون میلگرد از مقاومت و استحکام برخوردار نیستند. میلگرد کمرکش یکی از انواع مهم میلگرد است که از آنها به‌طور گسترده در سازه و ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. وظیفه این میلگردها خنثی کردن و همچنین کنترل میزان فشار کششی است که است که به ساختمان وارد می‌شود.

از ویژگی‌های مهم این نوع میلگرد این است که مقاومت و کشش بتن را به‌طور قابل‌توجهی افزایش داده و بارهای کششی توان خم کردن این میلگردها را ندارد. از این نوع میلگردها علاوه بر ساختمان در ساخت پل، سد و سایر پروژه‌های بزرگ استفاده می‌شود. اگر شما هم به دنبال پاسخی به سوال میلگرد کمرکش چیست و چه ویژگی‌هایی دارد هستید، با ما همراه باشید.

میلگرد کمرکش چیست؟

عوامل مختلفی مانند زلزله، طوفان، سیل و سایر موارد مشابه ممکن است ایمنی ساختمان را با خطر مواجه کنند. بتن به‌عنوان پیکره ساختمان باید مقاومت کافی را در برابر این خطرات داشته باشد. بتن‌ها مقاومت لازم را در برابر بارهای کششی ندارند. به‌منظور افزایش میزان مقاومت بتن از میلگرد استفاده می‌شود. یکی از بهترین و موثرترین انواع میلگرد، میلگرد کمرکش است. میلگرد کمرکش یک مقطع فولادی است که از آن برای افزایش مقاومت بتن و سازه استفاده می‌شود.

میلگردهای کمرکش یا آرماتورهای کششی انعطاف‌پذیری بسیار بالایی در مقابل هرگونه فشار بر ساختمان دارند. این نوع میلگردها میزان کشش و مقاومت بتن را به‌طور چشم‌گیری افزایش می‌دهند. به‌طورکلی اگر از میلگرد در ساختار ساختمان استفاده نشود، فشارهای وارد بر ساختمان ممکن است باعث شکستگی و از هم‌ گسیختگی سازه ساختمان شود.

انواع 

پس‌ از اینکه تا حدودی به پاسخ به سوال میلگرد کمرکش چیست اشاره شد، حال به بررسی انواع این میلگردها می‌پردازیم.

این نوع میلگردها از لحاظ ظاهری و فیزیکی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. 1 – میلگردهای کمرکش ساده  2–میلگردهای کمرکش آجدار

از نوع آجدار این میلگرد به دلیل قابلیت‌های موثری که دارد، به‌طور گسترده استفاده می‌شود. فرورفتگی‌ها و برجستگی‌های فراوانی روی سطح بدنه این میلگرد وجود دارد. این فرورفتگی‌ها و برجستگی‌ها باعث می‌شوند بتن میزان تماس بیشتری با میلگرد داشته باشد و درنتیجه بهتر به هم متصل می‌شوند. هرچقدر میزان اتصال بتن و میلگرد بیشتر باشد، مقاومت کششی نیز افزایش می‌یابد.

کاربرد میلگرد کمرکش

از این نوع میلگردها علاوه بر ساختمان‌سازی در ساخت پل، سد، ساختمان‌های چند طبقه و پروژه‌های بزرگ نیز استفاده می‌شود.

از میلگردهای کمرکش در پل سازی و سدسازی نیز استفاده می‌شود.

ویژگیها

به‌طور مختصر به ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نوع میلگرد اشاره می‌شود:

  • میلگردهای کمرکش باعث افزایش توان کششی و مقاومت در بتن می‌شوند.
  • بارهای کششی باعث خم شدن این نوع میلگردها نمی‌شود.
  • این نوع میلگردها با توجه به نوع و استانداردشان، توان تحمل متفاوتی از فشارهای وارده بر ساختمان دارند.
  • این میلگردها در تار خنثی (پایین‌ترین قسمت خط فرضی تیر) قرار می‌گیرند.
  • طول المان در هنگام اعمال بار کششی افزایش می‌یابد.

خواص میلگرد کمرکش

حال که تا حدودی به پاسخ به سوال میلگرد کمرکش چیست اشاره شد، خواص مکانیکی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. معمولا شناسنامه‌ای از ویژگی‌های این نوع میلگردها با توجه به خواص مکانیکی و نوع طراحی که دارند، تهیه می‌شود. اطلاعات این شناسنامه شامل موارد زیر است:

  • نوع استاندارد به‌کار رفته در تولید این میلگرد
  • رده‌بندی این میلگردها بر اساس مدل
  • میزان مقاومت میلگرد
  • شکل رویه
  • میزان مقاومت تسلیم میلگرد
  • رده‌بندی این میلگردها بر اساس میزان سختی

میلگرد کمرکش دیوار برشی

دیوار برشی دیواری است که به‌منظور مقابله با نیروهای جانبی مانند زلزله و باد به‌کار می‌رود. این دیوارها با ملزومات معماری طراحی می‌شوند.

انواع مختلف دیوارهای برشی

انواع مختلف دیوارهای برشی عبارتند از:

  • دیوار بدون ستون انتهایی
  • دیوار با یک ستون در انتها و یا ابتدا
  • دیواری که حداکثر به اندازه 2 ستون ضخیم‌تر از عرض دیوار در انتها و ابتدا است.
  • دیوار با 2 ستون انتهایی و ابتدایی
  • دیوار به صورت L شکل و یا U شکل. این دیوارها از اتصال چند دیوار برشی که عمود بر هم هستند، تشکیل می‌شود.

نصب میلگرد کمرکش دیوار برشی

آرماتوربندی ستون‌ها و دیوارها به‌طور همزمان در سازه‌های بتنی انجام می‌گیرد. ابتدا تمامی آرماتورهای عمودی دیوارها و ستون‌های اطرافشان طبق طراحی برش می‌خورند و سپس با آرماتوهای مورد انتظار مهندسان مورد همپوشانی قرار می‌گیرند. پس از انجام آرماتوربندی ستون‌ها، میلگردهای کمرکش برش خورده و خم می‌شوند و روی آرماتورهای عمودی نصب می‌شوند.

میلگرد کمرکش استفاده شده در دیوار برشی

میلگرد کمرکش تیر

تیر یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین المان‌هایی است که در سازه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه تیرها این است که تنش‌های به‌وجودآمده توسط نیروهای برشی و همچنین لنگرهای خمشی را تحمل کنند. مهم‌ترین مزیت استفاده از میلگرد کمرکش تیر جلوگیری از کمانش ساختمان است. به‌طورکلی در ساختمان‌سازی، هر چقدر ارتفاع ستون بیشتر باشد، آن ستون لاغرتر می‌شود. در ستون‌هایی که نسبتا لاغر هستند، احتمال کمانش بیشتر است.

لذا در ستون‌های لاغر از میلگرد کمرکش تیر استفاده می‌شود تا این ستون‌ها از استحکام و مقاومت کافی برخوردار شوند. یکی دیگر از مهم‌ترین موارد استفاده از میلگرد کمرکش تیر در ساختمان‌هایی است که ارتفاع یک طبقه در مقایسه با طبقات دیگر نسبتا بیشتر باشد. در این موارد، این میلگردها در وسط ستون نصب می‌شوند تا علاوه بر کاهش طول ستون از کمانش آن جلوگیری می‌کنند.

سخن پایانی

میلگرد یک مقطع فولادی است که به‌طور گستره در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از میلگرد باعث افزایش کشش و مقاومت بتن می‌شود. یکی از پرکاربردترین انواع میلگردها، میلگرد کمرکش است. این نوع میلگردها آجدار بوده و دارای فرورفتگی‌ها، برجستگی‌ها و برآمدگی‌های زیادی هستند. این فرورفتگی‌ها، برجستگی‌ها و برآمدگی‌ها باعث می‌شوند بتن میزان تماس بیشتری با میلگرد داشته باشد و درنتیجه بهتر به هم متصل می‌شوند. پاسخ به سوال میلگرد کمرکش چیست و چه خواصی دارد، هدف اصلی این مقاله بود که سعی شد اطلاعات جامعی از آنها ارائه شود. اگر شما به دنبال کسب اطلاعات از انواع و قیمت میلگرد هستید، به سایت کاوه استیل مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *