دسترسی سریع

قیمت میلگرد کاوه استیل

ورق های فولادی و کاربرد آنها در صنایع

در این مقاله می خواهیم بدانیم که ورق فلزی چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟ در واقع باید بدانید که امروزه بیشتر محصولات فلزی به حالت ورق فولادی تولید می شوند که هر کدام از این نوع ورق ها، کاربردهای خاصی در صنایع مختلف دارند.

ورق فولادی خود از مواد متفاوتی تشکیل می شود که هر کدام در قسمت های مختلف از صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند.

از جمله ورق های فولادی می توان به ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق استیل، ورق اسید شویی و … اشاره کرد.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی در مورد انواع و های فولادی و کاربرد آنها به شما بدهیم.

 

ورق سیاه چیست؟

همه چیز در مورد ورق های فولادی

1) آشنایی با ورق سیاه

ورق سیاه یکی از پرکاربردترین ورق های فولادی در صنایع مختلف به حساب می آید. این نوع ورق مقاومت بسیار خوب و بالایی در برابر خوردگی دارد. ورق سیاه در صنایع مختلفی مانند ساخت و ساز به وفور استفاده می شود.

نکته قابل توجه این است که انعطاف پذیری و سختی این ورق ها کاملاً بستگی به نوع آلیاژ به کار رفته در آنها دارد. هر چه میزان کربن در ورق های فولادی بیشتر و به همان میزان هم سخت‌تر خواهد شد.

ورقهای فولادی معمولاً به دو شیوه نورد گرم و نورد سرد تولید می شوند. در ادامه در مورد فرآیند تولید ورق سیاه بیشتر توضیح خواهیم داد.

 چگونگی تولید ورق سیاه به عنوان یکی از ورق های فولادی

ورق سیاه از آن دسته از ورق های فولادی است که به روش نورد گرم تولید می شود. از جمله کاربرد این نوع ورق می توان در صنایع ساختمانی، تانکر سازی، خودروسازی، کشتی سازی، صنایع سنگین و … اشاره کرد. ورق سیاه خود دارای انواع مختلفی با استانداردهای مشخص شده است که  رایج ترین نوع ورق های سیاه از نظر کیفیت st37 نام دارد. تا به امروز در پروژه های بسیار مهمی مانند سدسازی، پروژه های پتروشیمی و مخزن سازی از ورق سیاه استفاده شده است. نکته قابل توجه این است که ورق سیاه  معمولاً در ضخامت های بالای یک و نیم میلیمتر تولید می شود. ضخامت آنها در تعیین قیمت ورق سیاه بسیار اهمیت دارد. حتما برای شما هم سوال است که چرا چرا به این نوع ورق، ورق سیاه گفته می شود؟ در واقع باید بدانید که مات بودن سطح ورق سیاه در روند تولید دمای بالا باعث شده است تا این نام برای آن در نظر گرفته شود.

 معرفی انواع ورق ورق سیاه رول شده

ورق سیاه فابریک

ورق سیاه صنعتی

ورق سیاه معمولی

در این میان دو گره معروف برای ورق سیاه صنعتی و معمولی وجود دارد که به ترتیب st52 و st37 هستند.  همان طور که در قسمت بالاتر هم برای شما توضیح داده ایم، میزان کربن موجود در این نوع ورق‌ها سختی آن ها را تعیین می کنند. توجه داشته باشید که برای خرید ورق سیاه بهتر است که حتماً از سایت ها و مراکز معتبر اقدام کنید.

در این صورت بالاترین کیفیت ورق سیاه را به همراه مناسب ترین قیمت خریداری خواهید کرد. از جمله سایت های پر فروش ورق سیاه می توان به مجموعه کاوه استیل اشاره کرد که با چندین سال تجربه فروش موفق توانسته لبخند رضایت مشتری را به دست آورد.

2) معرفی ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه هم نوع دیگری از ورق های فولادی به حساب می آید. فولاد و آهن مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی ندارند و به طور کلی در معرض آسیب هستند. در نتیجه متخصصانی که در حوزه آهن آلات فعالیت دارند شیوه متفاوت و منحصر به فردی را برای جلوگیری از این اکسید شدن در نظر گرفته اند.

یکی از این راهکارها گالوانیزاسیون محصولات فولادی است. همان طور که در قسمت بالاتر هم برای شما توضیح داده‌ایم،  ورقهای فولادی به دو شیوه نورد گرم و یا نورد سرد تولید می‌شوند. در این راستا ورق هایی که به واسطه نور گرم تولید می شوند پس از تولید در فرایند گالوانیزه قرار می گیرند به این شیوه که یک لایه نازک از جنس عنصر روی بر سطح خارجی ها این ورق ها کشیده می شود.

این موضوع باعث می شود تا مقاومت ورق های فولادی در برابر خوردگی های احتمالی و همچنین زنگ‌زدگی افزایش پیدا کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های ورق گالوانیزه به شما بدهیم.

آشنایی با ورق گالوانیزه

نگاهی به ویژگی های ورق گالوانیزه

هزینه نگهداری و تعمیر ورق گالوانیزه نسبت به ورق های دیگر کمتر است. هزینه های کلی تولید ورق گالوانیزه نسبت به دیگر ورق های مقاوم در برابر خوردگی بسیار کمتر است. فرآیند جوشکاری برای این ورق ها به راحتی انجام می شود.

فرآیند هایی مانند فرم دهی و شکل دهی به ورق های گالوانیزه بسیار آسان و راحت است. ورق گالوانیزه دارای ظاهر براق و با کیفیت مناسبی است.

 کاربرد ورق های فولادی از جمله ورق گالوانیزه در صنایع مختلف

  • ساخت انواع مخازن متحرک و یا ساکن مانند تانکرها
  •  ساخت انواع تابلوهای برق شهری
  • ساخت انواع لوله، پروفیل و محصولات فولادی گالوانیزه
  • ساخت انواع لوازم خانه

توجه داشته باشید که ورق گالوانیزه دارای ظاهر بسیار خوب و براق است و به همین علت در ساخت وسایل تزیینی هم ظاهر در آن اهمیت دارد. .به طور کلی هر کدام از ورق های فولادی در صنایع مختلفی کاربرد دارند. به همین علت بهتر است مناسب ترین ورق فولادی را باتوجه به نیاز کاری خود خریداری کنید.

در نظر داشته باشید که از جمله مهم‌ترین مزایای ورق گالوانیزه سختی بسیار زیاد و فرآیند ساده تمیزکاری آنها است.  این نوع ورق هم دارای انواع مختلفی است که حتما قبل از خرید ورق گالوانیزه باید به این موضوع توجه داشته باشید که هر کدام از آن ها چه مزایا و معایبی دارند و کدام یک برای شیوه کاری شما مناسب تر است؟

از جمله انواع روشهای تولید ورق گالوانیزه می توان به روش الکتروگالوانیزه، روش گالوانیزه گرم و یا حرارتی، روش پیش گالوانیزاسیون و روش گالوانیلینگ کار با اشاره کرد.

 

3) اطلاعاتی در مورد ورق رنگی

ورق های رنگی هم انواع دیگری از ورق های فولادی هستند که در شکل های متفاوتی مانند کرکره ای یا شادولاین، طرح هلالی، طرح سفالی یا سینوسی، شیروانی و … وجود دارد.

جالب است بدانید که تنوع رنگی ورق‌های روغنی در بازار بسیار زیاد است که از جمله آنها می‌توان به قرمز، آبی، سفید، قهوه ای، سبز، نقره ای، بنفش، صورتی و … اشاره کرد. به طور کلی باید بدانید که ورق گالوانیزه رنگی در صنایعی مانند لوازم خانگی، صنعت حمل و نقل، ساختمان سازی کاربرد بسیار زیادی دارد.

در ساخت و نصب شیروانی ها هم به وفور از این نوع ورق استفاده می‌شود زیرا مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت و بارندگی دارند. در واقع از ویژگی‌های بارز ورق رنگی جذابیت، زیبایی و مقاومت بالای آنها در برابر زنگ زدگی و خوردگی است.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی در مورد کاربرد ورق رنگی در صنایع به شما بدهیم.

 

کاربرد ورق رنگی صنایع ساختمانی

  • ساخت انواع سقف و بدنه کارگاه ها و سوله ها
  • ساخت لوازم خانگی مانند ساخت بدنه یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق گاز
  • صنایع فلزی مانند کابینت و تجهیزات اداری
  • صنایع حمل و نقل مانند ماشین سنگین و ساخت کانتینر

بررسی ورق های فولادی اعم از ورق رنگی

 قیمت ورق رنگی

قیمت ورق های فولادی از جمله قیمت ورق رنگی چالش هایی است که بیشتر افراد در کسب و کار خود با آن روبرو هستند. کارخانه های بزرگی مانند فولاد مبارکه اصفهان و برخی دیگر از تولیدکنندگان در کشور در حال تولید ورق رنگی هستند.

به طور کلی خرید و فروش ورق رنگی در کشور ما بسیار مورد استقبال قرار گرفته است زیرا این نوع ورق کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد. برای خرید ورق رنگی حتما باید از مراکز معتبر مانند کاوه استیل اقدام کنید ورق های با کیفیت بسیار بالا همراه با قیمت مناسب تهیه کنید.

همانطور که می دانید قیمت ورقهای فولادی در حال نوسان هستند زیرا کاملا بستگی به قیمت ارز و دلار دارند.

برای استعلام قیمت ورق رنگی می توانید وارد سایت مجموعه کاوه استیل شوید قیمت های به روز رسانی شده را مشاهده کنید.

 

بررسی قطر و ضخامت ورق گالوانیزه رنگی

معمولاً ضخامت های نازک برای ورق‌های گالوانیزه رنگی در نظر گرفته می شود. کمترین ضخامت آن هم در حال حاضر حدود 18/0 میلی متر است. نکته قابل توجه این است که ورق گالوانیزه رنگی به حالت رول فرم تولید می شود و استاندارد این رول ها هم دو عرض ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر است.

البته گاهی ممکن است این ابعاد با توجه به نظر مشتری تفاوت کند که در این حالت باید سفارشی تولید شوند. در ادامه این مقاله اطلاعاتی در مورد مزایای ورق رنگی به شما خواهیم داد.

 

مزایای استفاده از ورق رنگی

  • نصب سریع و بسیار آسانی دارند.
  • قیمت آنها با توجه به کیفیت و زیبایی که دارند کاملا مناسب است.
  • ایمنی در برابر زلزله و وزن سبک
  • مقاومت خوب و مناسب در برابر رطوبت یکپارچگی و عدم شکستگی به مرور زمان
  • عدم تغییر رنگ و شکل در برابر هر نوع شرایط جوی

 

4) ورق روغنی

ورق روغنی در بازار به همان ورق سرد معروف است. علت نام گذاری این محصول این است که به واسطه نورد سرد تولید می شود.

بعد از تولید ورق روغنی برای جلوگیری از زنگ زدگی، روغنکاری اعمال می شود. به طور کلی باید بدانید که در صنعت فولاد به ورق هایی که به واسطه نورد گرم تولید می شوند، ورق سیاه و به ورق‌هایی که به واسطه نورد سرد تولید می‌شوند ورق روغنی گفته می‌شود.

نکته قابل توجه این است که این نوع ورق ها پایه ساخت ورق گالوانیزه هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد کاربرد ورق روغنی در صنایع مختلف بیشتر توضیح دهیم.

 

   کاربرد ورق روغنی

ورق روغنی هم جزء آن دسته از ورق های فولادی است که ظاهر بسیار خوبی دارد و به همین علت هم معمولاً در کارهایی که نیاز به ظاهر زیبا دارند از ورق روغنی استفاده می شود. این نوع ورق در صنایع مانند ساختمان سازی، بدنه خودرو، لوازم خانگی، ساخت انواع قفسه و پانل ها  کاربرد دارد. بزرگترین مزیت ورق روغنی مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی است. کارخانه های مانند فولاد مبارکه، هفت الماس ، فولاد غرب، فولاد درخشان و … تولید کننده ورق های روغنی به حساب می آیند.

چگونگی تولید ورق روغنی

همانطور که در قسمت بالاتر هم به شما توضیح داده‌ایم، ورق روغنی به واسطه نورد سرد تولید می شود. روغن کاری در نورد سرد به این شیوه است که یک روانساز بر روی ورق روغنی پاشیده می شود. حتما برای شما هم سوال است که چرا این کار انجام می شود؟ در ادامه به بررسی اهداف این کار می پردازیم.

  • روغن کاری در نورد سرد باعث می شود تا نیروی نور کاهش پیدا کند.
  • خیلی آسانتر و راحت تری به شکل یا صافی کار می دهد.
  • باعث کاهش سایش غلتک می شود.
  • اصطکاک بین غلطک و ورق را کاهش می دهد.
  • باعث کاهش دمای غلتک و ورق روغنی می شود.

  قیمت ورق روغنی

به طور کلی تمام ورق های فولادی اعم از ورق روغنی تحت تاثیر قیمت ارز و دلار هستند. زمانی که نوسانات بازار شدید می شود، قیمت ورق های روغنی هم تحت تاثیر قرار می گیرند. به طور کلی هر زمانی که قصد خرید ورق روغنی را دارید حتماً باید قیمت همان روز را استعلام بگیرید. سایت های معتبر و باسابقه مانند کاوه استیل قیمت تمامی ورق های فولادی را به صورت روزانه در سایت خود منتشر می کند.

 سخن پایانی

در این مقاله سعی کرده ایم، اطلاعات جامع و مفیدی در مورد انواع ورق های فولادی و کاربرد آنها در صنایع مختلف به شما بدهیم. . هر کدام از این ها تحت شرایط خاصی تولید می شوند که برای صنایع مختلف به کار برده می شوند. ورق های فولادی به روش نورد گرم و نورد سرد تولید می شوند که مقاومت آنها هم بستگی به میزان کربن موجود در آنها دارد. هر کدام از این نوع ورق های فولادی برای کارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. قبل از خرید ورق فولادی حتما در مورد انواع آنها اطلاعات مناسبی بدست آورید تا بهترین نوع ورق فولادی را متناسب با کار خود خریداری کنید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در مورد انواع ورق ها و کاربرد آنها به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *