دسترسی سریع

کاربرد میلگرد در صنایع مختلف و معرفی انواع میلگرد

کاربرد میلگرد در صنایع مختلف

در این مقاله قصد داریم در رابطه با کاربرد میلگرد در صنایع مختلف، قیمت میلگرد و نحوه خرید و کاربرد آنها و نقش میلگرد در بتن بپردازیم، در ادامه با کاوه استیل همراه باشید…

اگر بخواهیم یکی از اصلی ترین عنصر ساختمان را نام ببریم باید به میلگرد اشاره کنیم. جالب است بدانید که عامل اصلی استحکام در یک سازه، بتن ها به حساب می آیند اما در این بین میلگردها در هنگام زلزله نقش بسیار مهمی دارند.

باید بدانید که بتن دارای خواص کششی ضعیف است و هنگامی که میلگرد به بتن اضافه می شود این خاصیت کششی مقاوم تر می گردد و به نوعی جبران می شود. در نتیجه سازه هایی که به این روش ایجاد می‌شوند مقاومت بسیار خوب و بالایی در برابر نیروهای کششی و نیروهای فشار خواهند داشت.

تمامی افرادی که در حوزه صنعت ساختمان کار می کنند این موضوع را می‌دانند که بتن مقاومت فشاری بسیار مناسب و بالایی دارد، به طوری که حتی برای خرد کردن آن نیاز به فشار بسیار قدرتمندی است، اما نکته قابل توجه این است که بتن به تنهایی بدون وجود میلگرد دارای یک نقطه ضعف بسیار بزرگ است که این نقطه ضعف همان خواص کششی پایین این محصول است.

امروزه در تمامی پروژه های ساخت و ساز از میلگرد هم به همراه بتن برای تقویت آن استفاده می شود. توجه داشته باشید که میلگرد از جنس فولاد است و بر اساس ظاهر، سایز و نوع به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی در مورد کاربرد میلگرد در صنایع مختلف به شما بدهیم.

انواع میلگرد و کاربرد آنها در ساختمان

انواع میلگرد و کاربرد آنها

همانطور که می دانید میلگرد یکی از مهمترین محصولات فولادی در صنعت ساخت و ساز است. به این شیوه که اگر این عنصر اصلی در این صنعت وجود نداشت، قطعا ساخت برج‌های مرتفع هم امکان پذیر نبود.

نکته قابل توجه این است که میلگرد به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات در صنعت ساخت و ساز به کار برده می شود در نتیجه قیمت میلگرد در بازار ارتباط مستقیم با قیمت مسکن دارد.

به طور کلی کاربرد میلگرد در بیشتر صنایع کاملا شفاف است. قطعاً زمانیکه قیمت میلگرد افزایش پیدا کند، بر قیمت مسکن هم تاثیر خواهد گذاشت. همان طور که در قسمت بالاتر هم برای شما توضیح داده ایم، میلگرد برای جبران مقاومت کششی بتن و همچنین مقاوم سازی بیشتر ساختمان به کار برده می شود.

توجه داشته باشید که ضریب انبساط در دو محصول فولاد و بتن بسیار نزدیک به یکدیگر هستند و این این موضوع باعث می‌شود تا زمانی که تغییرات دمایی به وجود می آید، تنش های اضافی درونی در ساختار بتن ایجاد نشود. در این صورت دیگر هیچ گونه لغزشی بین فولاد و بتن صورت نمی گیرد.

البته این روزها توصیه می‌شود که از بتن مسلح در ساخت و سازهای ساختمانی استفاده شود زیرا طول عمر و ایمنی بسیار بیشتری در هنگام زلزله دارد. بتن مسلح شده با میلگرد در شرایطی مانند آتش سوزی هم عملکرد بسیار خوبی دارد و استحکام ساز را حفظ می‌کند.

حتما برای شما هم سوال است که بتن مسلح چگونه در زمان آتش سوزی باعث حفاظت می شود؟

در واقع باید بدانید که این بتن ها که بر روی میلگرد ها قرار می گیرد، تحمل دمایی بسیار بالایی دارند، در نتیجه از اثر مستقیم آتش سوزی بر روی میلگردها جلوگیری به عمل می آورند.

انواع میلگرد مصرفی در بتن

در این بخش به بررسی انواع میلگرد مصرفی در سازه های مختلف و در بتن می پردازیم :

میلگرد راستا

برای ایجاد مقاومت کششی در بتن از این نوع میلگرد در فونداسیون ساختمان ها استفاده می شود. نوع سنجاقی از این محصول در خاموت استفاده می شود تا به این شیوه باعث افزایش نیروی برشی آن شود. البته استفاده از سنجاقی در بین مقاطع طولی و خاموت باعث محکم تر شدن اتصالات هم می شود.

میلگرد خرک

از خرک برای بتن ریزی کف سازه‌ها به حالت شبکه متوالی افقی استفاده می شود.

میلگرد رکابی

زمانی که نوبت به بتن ریزی دیوار ها می رسد، برای محکم نگه داشتن مقاطع طولی و عمودی از میلگرد رکابی استفاده می شود.

بررسی میلگرد ها بر اساس نوع ضخامت آنها

همانطور که برای شما توضیح داده‌ایم، کاربرد میلگرد در صنایع مختلف بسیار گسترده است و هر کدام ضخامت متفاوتی دارند. به طور کلی میلگردها را بر اساس آنالیز شیمیایی و مکانیکی محل کاربرد آنها در صنایع مختلف استانداردهای متفاوت و ضخامت انواع مختلفی تقسیم بندی می کنند.

نکته قابل توجه این است که معمولاً میلگردها با توجه به ضخامت به حالت بندیل و یا کلاف بسته بندی می شوند.

بررسی میلگرد ها بر اساس نوع ضخامت آنها

میلگرد ساده دارای ضخامت ۵.۶ و ۶.۵ میلیمتر به حالت توپی یا کلافی بسته بندی می شوند. میلگرد های دارای سایزهای مختلف به حالت شاخه های دوازده متری و به حالت کلاف قابل بسته بندی هستند. میلگردهایی که سایز بالای ۱۲ میلی متری دارند به حالت شاخه های ۱۲ متری بندیل می‌شوند. شاخه هایی که زیر ۱۲ متر باشند به میلگرد نرمال معروف هستند.

آشنایی با تفاوت میلگرد ها

تمامی کسانی که مصرف کننده میلگرد هستند حتماً باید با انواع میلگرد ها آشنایی کافی داشته باشند. در واقع میلگرد A1 میلگرد ساده و میلگرد A2، A3 و A4 جزء میلگرد آجدار به حساب می آیند. اگر شما به عنوان یک مصرف کننده اطلاعات کافی در مورد انواع میلگردها نداشته باشید قطعاً هزینه های جبران ناپذیری و کسب و کار شما وارد خواهد شد.

باید بدانید که بسیاری از فروشنده‌های میلگرد هم اطلاعات زیادی در مورد تفاوت‌های میان این میلگردها ندارند در نتیجه حتماً باید از مراکز معتبر و با سابقه خرید میلگرد با قیمت روز خریداری کنید.

 

انواع میلگرد از نظر استاندارد تولید

میلگرد A1 یا میلگرد داکتیل

میلگرد A1 یا میلگرد داکتیل

میلگرد داکتیل از آن دسته از میلگردهایی است که در صنعت ساختمان سازی در برابر بارهای طراحی شده مقاومت بسیار خوبی از خود ایجاد می کند. به طور کلی بسیاری از طرح‌ها و ترک های احتمالی در ساختمان ها را می توان با این نوع میلگرد کنترل کرد.

علاوه بر این در قسمت های مختلف ساختمان با استفاده موضعی از این میلگرد می توان تنش ها و ترک های احتمالی را به حداقل رساند. حتی در برخی از انواع بلوک های بتنی هم ایجاد شده است.

با استفاده از میلگرد داکتیل می‌توان برای بارگیری کشتی از آنها استفاده کرد. برای اینکه میلگرد  استحکام مناسب تری پیدا کند و بهتر به بتن اتصال پیدا کند از دوغاب و ملات استفاده می شود.

میلگرد A2

میلگرد A2

دومین نوع از میلگردها است که آجی ساده دارد و این نوع میلگرد به عنوان میلگرد نیمه خشک، نیمه نرم هم شناخهت می شود. میلگرد ها به دو حالت آج ساده و آج فنری در بازار یافت می شوند. بر اساس آزمایش های صورت گرفته مقاومت تسلیمی آن در حدود سه هزار و تنش گسیختگی این میلگرد هم حدود ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است.

این نوع میلگرد دارای تغییر شکل نسبی پلاستیکی است. کاربرد این میلگرد معمولاً برای خاموت زنی و مش بندی است.

میلگرد A3

میلگرد A3

میلگرد A3 جز سومین نوع از میلگردها است که در دسته بندی میلگرد های خشک و آجدار طبقه‌بندی می‌شود. مقاومت تسلیم میلگرد A3 در حدود 4000 و تنش گسیختگی این نوع میلگرد در رنج 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع قرار دارد. تغییر شکل نسبی پلاستیکی میلگرد A3 عدد 14 است. کاربرد این نوع میلگرد ها برای انجام انواع مختلف عملیات ساختمانی است. عملیات جوشکاری بر روی این نوع میلگردها ممنوع است به علت آلیاژ و ساختاری که در ساخت این نوع از میلگرد کار رفته است.

میلگرد A4

این نوع میلگرد هم که هم دارای آج است، چهارمین نوع میلگرد شناخته شده است و در دسته بندی میلگرد‌های خشک طبقه‌بندی می‌شود. طبقه بندی آیین نامه زمین s۵۰۰ است. آجی در این نوع میلگرد به کار رفته است به صورت مرکب نسبت به محور طولی است به همین علت این نوع میلگرد با سایر میلگردهای‌های دیگر متفاوت است. با توجه به اینکه میلگرد A4 قیمت بیشتر از نوع میلگرد های دیگردارد، باید به این نکته توجه کرد که استفاده از این نوع میلگرد برای کاهش وزن 1 الی 2 کیلوگرم در هر متر مربع می شود.

 

بررسی تاریخچه میلگرد

از هزاران سال پیش تاکنون استفاده از مصالح بتنی برای مقاوم سازی سازه ها بسیار اهمیت داشته است. برای مثال رومیان برای محکم سازی سازه های خود از این مواد استفاده می کردند. البته باید بدانید که اختلاف نظرهایی هم در میان محققان در مورد این موضوع که برای اولین بار چه کسی میلگرد را اختراع کرد وجود دارد.

بعضی از افراد ادعا می‌کنند که فرانسوا کوینه که یک صنعتگر فرانسوی است در سال ۱۸۱۰ میلادی اولین میلگرد‌های بتنی را اختراع کرده است. بعضی از افراد دیگر هم معتقد هستند که جوزف مونیر باغبان فرانسوی مخترع میلگرد بوده، است، به طور کلی باید بدانید که اختلاف نظر های بسیار زیادی در مورد مختلف این محصول وجود دارد.

اما نکته‌ای که همه این محققان بر آن باور دارند این است که این محصول در کشور فرانسه و در قرن هجدهم اختراع شده است. البته این موضوع را هم در نظر بگیرید که کوینه در سال ۱۸۶۷ توانسته از اختراع خود را به نام خود ثبت کند.

 

چگونگی ساخت میلگرد

میلگرد و آرماتور یک نوع محصول برای مقاوم سازی سازه ها است در نتیجه آشنایی کامل با خط تولید میلگرد بسیار اهمیت دارد. بسیاری از کاربران و تولیدکنندگان تمایل دارند تا اطلاعات بسیار بالایی در مورد روش های تولیدی میلگرد به دست آورند.

 

چگونگی تهیه میلگرد با بکارگیری روش نورد

به طور کلی باید بدانید که برای تهیه و ساخت ورق، میله، پروفیل، شمش و … در صنعت از روش نیمه ساخته استفاده می شود. روشهای گوناگونی برای ساخت میلگردهای نیمه ساخته وجود دارد که از جمله این روشها می‌توان به آهنگری، پرسکاری، نورد کاری و … اشاره کرد.

نوع ساخت و تهیه در این روش به این صورت است که ابتدا فولاد مذاب باید به حالت بلوک دربیاید زیرا این کار باعث می‌شود تا انجام بقیه فرآیندها بر روی آن بسیار آسان تر انجام شود .برای درست کردن بلوک ها هم از دو روش تهیه بلوک در قالب و تهیه بلوک با روش ریخته گری مداوم استفاده می شود

 

منظور از نورد کاری چیست؟

نوردکاری معمولا به اصطلاحی گفته می‌شود که تغییر شکل در اثر عبور از بین دو استوانه صورت بگیرد. این فرآیند که برای شما توضیح داده ایم به نورد گردان و یا نوردکاری شناخته شده است. نیرویی که از طرف نوردها به فولاد اعمال می شود باعث تغییر شکل آنها می شود زیرا مولکول ها به یکدیگر نزدیک تر می شوند.

نکته قابل توجه این است که این عمل باعث افزایش استحکام آن فلز می شود. توجه داشته باشید که فرایند نورد کاری می‌تواند به حالت گرم یعنی بین 800 تا هزار و 1250 درجه سانتیگراد و یا حتی حالت سرد انجام شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در مورد شرایط نگهداری صحیح از ویژگی ها به شما بدهیم.

 

چگونگی نگهداری صحیح از میلگرد

نحوه نگهداری صحیح از میلگرد بسیار اهمیت دارد زیرا میلگردها حتما باید با همان خواص مکانیکی و شیمیایی استانداردی که تولید شده‌اند در بتن ها هم به همان شیوه مورد استفاده قرار بگیرند. اگر شرایط نگهداری آنها نامناسب باشد، خواص آنها هم تغییر پیدا می کند. نکته قابل توجه این است که بسیاری از میلگردهای فلزی در هوای رطوبت دار، رطوبت محیط را جذب می کنند و در نهایت اکسید می شوند.

به همین علت است که تاکید می شود میلگرد ها حتما باید در محلی خشک و کاملا سرپوشیده بدون هیچگونه رطوبت و خاکی نگهداری شوند.

گاهی نیاز است تا سطح آنها قبل از مصرف از هرگونه آلودگی و اکسیدی پاک شود. توجه داشته باشید که معمولا برای جلوگیری از نفوذ رطوبت زمین به میلگردها آنها را در ارتفاع مناسبی از زمین می گذارند و در نهایت آن میلگردهایی که در انباری ها نگهداری می شوند را بر اساس طول و قطر جدا می کند تا تمامی کارها با سرعت بیشتری انجام شود.

 

نکاتی در مورد خرید میلگرد

توجه داشته باشید که قیمت‌ میلگرد بسته به قیمت دلار ارز و … بستگی دارد. در نتیجه نوسانات قیمتی که وجود دارد می‌تواند در قیمت نهایی میلگرد هم تاثیر گذار باشد. برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده حتماً باید از قیمت واقعی میلگرد در بازار مطلع شوید. برای آگاهی از قیمت میلگرد می توانید سایت های معتبر مانند سایت کاوه استیل را به صورت روزانه مورد بررسی قرار دهید زیرا تمامی قیمت ها در این سایت به روز رسانی می‌شوند.

امروزه شرکت کاوه استیل با چندین سال سابقه موفق در تمام زمینه های فولادی کار می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مجموعه می توانید وارد سایت شوید و با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *