دسترسی سریع

کاشت میلگرد در بتن

اگر در حوزه ساختمان سازی و عمرانی سررشته داشته باشید، باید بدانید که کاشت میلگرد در بتن یکی از جدید ترین و مهم ترین اقداماتی است که در جهت تقویت سازه انجام می گیرد. کاشت میلگرد در بتن با روش های متعدد و متلفی صورت می گیرد تا بتوان اجزا و سازه های فولادی را با آن به اجزای بتنی متصل نمود.

در کل، روش کاشت میلگرد در بتن، بسیار اقتصادی و کاربردی است و به دلیل این‌که امکان اصلاح نواقص و ایجاد تغییرات در نقشه‌های اجرایی و طرح‌های مقاوم‌سازی سازه‌ها را فراهم می‌کند، بسیار موردتوجه قرار گرفته است.

البته این نکته را نباید نادیده گرفت که برخورداری از علم کافی در کاشت میلگرد بسیار اهمیت دارد و در صورت بروز مشکل و اشتباه در آن، نتیجه دلخواه حاصل نخواهد شد. همچنین باید توجه داشته باشید که در اجرای این سیستم، باید مقاومت کششی کل، بیشتر از مقاومت کششی میلگرد باشد. از طرف دیگر این اقدام موجب رفع نواقص اجرایی و طراحی  نیز خواهد شد.

 

روش های کاشت میلگرد در بتن

پیش از هر چیز لازم است بدانید که این کار ملزم به داشتن دانش بسیار بالا و نیروی کار متخصص و مصالح مرغوب و با کیفیت می باشد. چرا که در حین انجام کاشت میلگرد باید توجه داشته باشیم که همواره مقاومت کششی نسبت به مقاومت کششی میلگرد بیش تر باشد. شایان ذکر است که در کاشت میلگرد می توان با به کار گیری چسب های مرغوب مخصوص کاشت میلگرد، به اتصال بهتر آن کمک کرد.

روش های مقاوم سازی با کاشت میلگرد به چند طریق صورت می گیرد که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم:

  1. کاشت میلگرد در بتن با مواد پایه سیمانی

این روش در شرایطی استفاده می شود که توقع زیادی از مقاومت کششی بالا در  میلگردها و آرماتور های کاشته شده نداریم. به طور کلی در موارد زیر از روش کاشت میلگرد با مواد پایه سیمانی استفاده می شود:

  • اجرای ریشه های ستون یا دیوار برشی
  • تغییر ستون های ساختمان یا اجرای ستون سازه در محلی بجز محلی که از قبل در نقشه مشخص شده باشد.
  • رفع نواقص اجرایی
  • بازسازی ساختمان
  • مقاوم سازی ساختمان

خوب است بدانید که برای برخورداری از مقاومت کششی بیشتر، بهتر است از میلگرد های آج دار بهره برد.

 

  1. کاشت میلگرد در بتن با مواد اپوکسی

مواد اپوکسی در واقع همان چسب های کاشت میلگرد با قدرت زیاد و چسبندگی فوق العاده بالا هستند. از طرف دیگر این روش نسبت به روش قبل یعنی کاشت میلگرد با پایه سیمانی بسیار آسان تر است.  چرا که در روش کاشت میلگرد با اپوکسی باید  قطر و طول حفره های ایجاد شده کم تر از مقداری باشد که در روش کاشت میلگرد با مواد پایه سیمانی در نظر گرفته می شود.

  1. کاشت میلگرد در بتن به روش مهار مکانیکی

در این روش نیز همچون دو روش پیشین، در آغاز باید حفره هایی که قطری حدودا 2 میلی متر بیشتر از قطر آراماتور دارند را به وجود آورد. از کاشت میلگرد در بتن به روش مهار مکانیکی در مواثع به خصوص و در پروژه های کمتری نسبت به کاشت با مواد اپوکسی استفاده می شود.

عمق بتن برای کاشت میلگرد

یکی از مهم ترین عواملی که باید به آن توجه کنیم عمق بتن برای کاشت میلگرد است که از جمله تاثیرگذارترین عوامل برای تقویت سازه بتنی می باشد.

جمع بندی

باید بدانید که هر یک از روش های عمرانی و ساختمانی ملزم به داشتن تجربه و علم بالا هستند. از این رو شما می توانید در پروژه های ساختمانی و عمرانی خود مهندسان خبره و با مهارت را از شرکت های پیمانکاری استخدام نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *