دسترسی سریع

اجرای سقف شیروانی

اجرای سقف شیروانی با ورق گالوانیزه

در ابتدا سعی داریم اطلاعاتی در مورد قیمت ورق گالوانیزه در صنعت فولاد به شما بدهیم. ورق گالوانیزه یکی دیگر از ورق های فولادی است که در صنایع مختلف کاربردهای بسیار زیادی دارد. توجه داشته باشید که رطوبت یکی از بزرگ‌ترین تهدید ها برای سازه های فولادی به حساب می آید.

این روزها ساختمانهای فلزی بسیار زیادی ساخته می شوند. تمامی آنها مقاومت بسیار خوبی در برابر آتش سوزی، طوفان، باران های سیل آسا و … دارند. اگر این سازه ها پوشش خوبی نداشته باشند، در مدت زمان طولانی باعث زنگ زدگی خواهند شد.

 

 

اجرای سقف شیروانی با ورق گالوانیزه | کاوه استیل 

 

ورق های گالوانیزه دچاره زنگ زدگی، خوردگی نمی شوند!

ورق های گالوانیزه هم کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند. از ویژگی‌های این نوع ورق ها این است که دچار زنگ زدگی نمی‌شوند. همین موضوع باعث شده است تا محبوبیت بسیار زیادی پیدا کنند.

همه ما می‌دانیم که محصولاتی مانند فولاد و آهن در نهایت دچار زنگ زدگی و خوردگی می شوند.

اما امروزه با وجود این ورق دیگر این مشکلات وجود ندارد. به همین علت ورقهای گالوانیزه یکی از بهترین راهکارها برای بیشتر سازه‌های فولادی به حساب می آیند.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی در مورد اجرای سقف شیروانی با ورق گالوانیزه به شما بدهیم.

 

 بررسی اجرای سقف شیروانی با ورق گالوانیزه 

در این مطلب سعی داریم اطلاعاتی در مورد نحوه اجرای سقف شیروانی فلزی با ورق گالوانیزه به شما بدهیم. نصب سقف در ساختمان سازی یکی از مهمترین و اصولی ترین بخشهای سازه است. هزینه اجرایی سقف به همراه مدت زمانی که طول می کشد تا پروژه به اتمام برسد، از جمله مواردی است که برای مجریان پروژه اهمیت دارد. در این چند سال اخیر از ورق های گالوانیزه برای شیروانی فلزی به عنوان یک نوع پوشش مستحکم و مقاوم استفاده می شود.

 

علت محبوبیت ورق های گالوانیزه

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده است این ورق گالوانیزه تا این حد محبوب شود، قیمت ورق گالوانیزه است. این محصول برای استفاده در سازه ها کاملاً به صرفه است. افراد از سقف های ورق گالوانیزه در سازه های خود استفاده می کنند، در این صورت آن ها اطمینان پیدا می کنند که سازه مورد نظر در برابر گرما و سرما، بارندگی، رطوبت، استحکام و مقاومت کافی را دارد و از این لحاظ کاملاً به صرفه است. در ادامه این مطلب اطلاعاتی در مورد سقف هایی به شما می دهیم که با این ورق ساخته می‌شوند. با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی به دست آورید.

 

 بررسی اجرای سقف شیروانی با ورق گالوانیزه | کاوه استیل

مراحل اصولی اجرای سقف شیروانی با ورق گالوانیزه

در مرحله اول ورقهای کرکره را به حالت طولی برش می دهند. طول بیشتر پانل ها باید حدود ۳۲ فوت یعنی ۹.۸ متر باشد. وسایل مورد نیاز برای برش دستگاه فرز، اره گرد بر و قیچی مخصوص است.

  • دستگاه فرز یک وسیله کاملاً سریع برای برش ورق است. در ادامه باید لبه های برش را برای جلوگیری از زنگ زدگی، رنگ کنید.
  • اره گرد بر هم در برش ورق به کار برده می شود با این تفاوت که سرعت کمتری دارد، اما همچنان این دستورالعمل را انجام می دهد. برای عملکرد بهتر می‌توانید از تیغه فلزی هم استفاده نمایید.
  • قیچی مخصوص هم همان کارایی ها را دارد اما سرعت آن بسیار کم است. بسیاری از افراد از قیچی مخصوص استفاده می‌کنند زیرا ایمن‌تر است.

بر روی  لبه های ورق باید سوراخ هایی ایجاد شود. البته باید بدانید که برخی از پانل ها خود دارای سوراخ هستند. اما اگر ورقی که شما خریداری کرده اید، هیچگونه سوراخی نداشت، حتما باید توسط مته سوراخ هایی بر روی لبه های آن به وجود آورید. از مته ای با اندازه سرمته ۵ میلیمتر استفاده نمایید. توجه داشته باشید که سوراخ های ابتدا و انتهای ورق گالوانیزه حتماً باید فاصله ای حدود  20/4-15/3 داشته باشند.

بکارگیری پانل دیواری | کاوه استیل

 

مراحل نصب پانل ها

در این مرحله ورق ها حتماً باید کاملاً مستقیم بر روی بخش افقی روی شاهتیرها یا ستونها که به خرپای پشت بام متصل می شود قرار بگیرند. ورق ها را از لبه بیرونی شروع به گذاشتن نمایید.انتهای هر بخش را با نوار چوب و یا پلاستیک کاملا محکم ببندید. این کار باعث می شود تا از ورود باد و باران و گرد و خاک جلوگیری شود. حالا نوبت به آن رسیده است که ورق ها را با پیچ کاملاً محکم کنید.

در این صورت می‌توانید از پیچهای  10*5.2سانتی متر و واشر های پلی کربنات استفاده کنید. این کار را باید در طول سقف تا زمانی انجام دهید تا کاملا پوشانده شود. ورق دیگری را باید به اندازه ۵.۵ سانتی متر بر روی ورق کناری اورلپ کنید.  اگر سقف شیروانی شما به گونه ای است که از هر دو طرف شیب دارد باید این مراحل را برای هر طرف به صورت جداگانه انجام دهید. در این صورت یک کلاهک هم بر روی قسمت مشترک قرار خواهید داد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی انتخاب جنس ورق شیروانی بپردازیم.

 

چگونگی انتخاب جنس ورق شیروانی

برای انتخاب جنس ورق شیروانی باید به نیاز خود توجه داشته باشید. از جمله این موارد می توان به پی وی سی، فایبرگلاس و و یا فلزی اشاره کرد. نکته قابل توجه این است که هر کدام از این جنس ها از محصولات دارای مزایا و معایبی هستند. برای مثال از جمله مزایای پی وی سی می توان به شفافیت آن اشاره کرد. شفافیت این محصولات باعث می شود که در طول روز به داخل بتابد.

قیمت جنس پی وی سی هم نسبت به فلزی ارزان تر است. معمولا افرادی که هزینه ها برایشان اهمیت دارد به دنبال جنس فلزی هستند که قیمت مناسب تری دارد. مضرات ورق های پی وی سی هم این است که به اندازه ورق کرکره ای فلزی دوام ندارد. به همین علت ممکن است با وجود یک باد شدید به راحتی از بین برود. اما اگر به دنبال ورق شیروانی بادوام هستند، نوع فلزی می تواند بهترین گزینه باشد. این محصولات مقاومت بسیار خوبی دارند.

نوع آلومینیومی و فولادی این محصول مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارند و طول عمر آنها حدود ۱۰۰ سال است.  این محصولات در هنگام بارندگی دوام بسیار خوبی در برابر پوسیدگی دارند و کاملاً غیر قابل احتراق هستند. شما می‌توانید با توجه به شرایط، نیاز، منطقه جغرافیایی و بودجه خود ورق کرکره مناسب را خریداری نمایید. در ادامه به بررسی مراحل نصب ورق گالوانیزه سقف می پردازیم.

 

نصب ورق گالوانیزه | کاوه استیل                    

چگونگی نصب ورق گالوانیزه

سقف نصب ورق گالوانیزه سقف خود دارای مراحل مختلفی است. در مرحله اول باید برش طولی ورق ها به میزان ۹.۸ متر انجام شود. در مرحله بعدی باید به سراغ ایجاد سوراخ ها بر روی لبه ورق ها بروید. ورق ها را بر روی قسمت افقی روی شاهتیر ها قرار دهید. ورق ها را با پیچ کاملاً محکم کنید.  قسمت دیگر سقف را هم به همین شیوه تکمیل نمایید.

 

علت استفاده از ورق گالوانیزه

ورق های گالوانیزه فولاد هایی هستند که در حوضچه های مذاب روی قرار گرفته اند. به این شیوه یک لایه ای از از روی بر روی سطح آنها قرار گرفته است. به همین علت این ورق ها مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند.

مقاومت ایجاد شده بر روی این ورق ها به قدری بالا است که اگر روکش هم از بین ببرد باز هم ورقه دچار زنگ زدگی نخواهند شد. این محصولات می‌توانند باعث شوند که عمر مفید سقف حتی تا ۳۰ سال هم افزایش پیدا کند. از دیگر مزایای آن می توان به وزن کم آن ها اشاره کرد. ظاهر این ورق ها هم بسیار زیبا است و رنگی بالایی هم دارد.

از جمله این رنگ ها می‌توان به سفید، آبی، قرمز، زرد، نارنجی و … اشاره کرد.

 

آشنایی با سقف عرشه فولادی

در این نوع سقف ها هم از ورق گالوانیزه استفاده می شود. ورق ها در این محصولات به حالت ذوزنقه ای  شکل هستند که  ضخامت آن ها بین ۰.۸ تا ۱ میلیمتر متفاوت است.

عرض آنها دارای دو متراژ کاملاً مشخص یعنی 100 و 125 سانتی متر است. همانطور که گفتیم این ورقه ها حالت ذوزنقه ای شکل دارند و به صورت دکمه های زیر و رو بر روی یکدیگر چفت می شوند.

به این حالت در روی اسکلت قرار می گیرند.

توجه داشته باشید که مواردی مانند میخ، میش میلگرد و بتن در این سقف وجود دارند. از جمله مزایای این سقف ها می توان به سبک بودن و وزن کم به همراه قیمت کاملا مناسب و اجرای راحت در کمترین زمان ممکن  اشاره کرد. معمولا از این نوع سقف های عرشه فولادی برای سوله های صنعتی، انبارها، کارخانه‌ها، سوله های ورزشی و تحت عنوان حصار و سردر حیاط منازل مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 نحوه اجرای ورق گالوانیزه بر روی سقف عرشه فولادی  

نحوه اجرای ورق هم بر روی این سقف به اینگونه است که ابتدا باید اسکلت و تیرآهن بر روی سقف قرار بگیرند. سپس ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل هم قرار می گیرند. به این صورت ورق ها با گل میخ مستحکم می شوند.

در مرحله بعدی شبکه‌ای از میشه میلگرد بر روی آنها قرار می‌گیرد و در آخر هم بتن ریزی صورت می گیرد.زمانی که بتن ریزی به اتمام رسید، باید لبه های سقف هم زده شود.

در این حالت بعد از خشک شدن بتن یک حالت کاملاً یکپارچه و یکنواخت ایجاد می شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی سقف شیروانی بپردازیم.

 

بررسی ساخت شیروانی

برای این نسخه هم ابتدا باید زیرساخت کاملاً سفت و مستحکم تعبیه شود. این زیرساخت معمولاً یا از کلاف های فلزی و یا چوب و یا پروفیل است. این زیرساخت که به حالت کلاف است استحکام خوبی دارد. اتصالات آن کاملاً باید محکم باشد. به این صورت می‌تواند به اسکلت فلزی سازه اتصال پیدا کند و در برابر طوفان، باد و باران و مقاومت خوبی داشته باشد.

توجه به نیاز مشتری هم در این بین اهمیت دارد. اگر مشتری خواسته باشد که سقف کاملا عایق شود، باید بعد از مرحله کلاف یک لایه عایق هم مانند پشم سنگ و یا پشم شیشه قرار بگیرد.

گاهی اوقات برای مشتری عایق صدا اهمیت بیشتری دارد. در این حالت از نوعی چوب به نام او اس بی استفاده می شود. سپس بعد از این مرحله ورق های گالوانیزه شده را که معمولاً از نوع کرکره ای هستند استفاده

می‌ کنند.  معمولاً ورق های گالوانیزه که در این سقف استفاده می شود، ضخامتی بین ۰.۳ تا ۱ سانت متر دارند و عرض آنها هم ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتی متر است. عرض در نظر گرفته شده برایشان در این سقف بدون در نظر گرفتن عرض مفید است.

به این صورت که چند سانتیمتر از آن برای اولپ کردن کم می شود. عرض مفید هم از این میزان چند سانتی متر کوتاه تر است. طول ورق های گالوانیزه استفاده شده در این کاملا بستگی به نیاز و انتخاب مشتری دارد. تنوع رنگی هم در این محصول بسیار زیاد است، به همین علت مشتری می تواند به سلیقه خود رنگ مورد نظر خود را هم انتخاب نماید.

 

انواع ورق های گالوانیزه

 

ورق گالوانیزه کرکره سقفی  

از زمان های گذشته تا به امروز هدایت آب باران به واسطه سقفهای شیبدار بسیار اهمیت داشته است. این موضوع بخصوص برای مناطق مرطوب که بارندگی های بسیار زیادی دارند، قابل توجه است. با پیشرفت علم و تکنولوژی، ورقهای کرکره سینوسی به وجود آمده‌اند. این نوع ورق ها به علت شکل و فرمینگ خاصی که دارند برای مناطق جغرافیایی که باد و باران بسیار زیادی دارند، به کار برده می شود.

طول این محصولات هم معمولاً متفاوت است و بستگی به نیاز و سفارش مشتری دارد. معمولاً می توان آنها را از ۲۰ تا ۱۲ سانتیمتر سفارش داد و محدودیت خاصی در این حوزه وجود ندارد. عرض آنها هم از سی صدم میلیمتر تا یک میلیمتر ادامه دارد.از جمله کارخانه های بسیار محبوب و مطرح در زمینه تولید ورقهای گالوانیزه کرکره می‌توان به فولاد مبارکه اصفهان، فجر کاشان، هفت الماس قزوین، اشتهارد، روی اندود ساوه و … اشاره کرد.

 

ویژگی های ورق گالوانیزه کدامند؟

  • نصب بسیار راحت و آسان در کمترین زمان ممکن
  •   قیمت مناسب و به صرفه
  • طول عمر مناسب و مفید
  • مقاومت بسیار بالا در برابر طوفان، باد و باران
  • کاهش هزینه های اجرایی
  • کاهش مصرف مصالح دیگر

سخن پایانی

برای اطلاع بیشتر از ورق گالوانیزه و قیمت آن و همچنین ورق های فولادی دیگر حتما به سایت کاوه استیل مراجعه کنید .امیدواریم اطلاعات این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *