دسترسی سریع

عوامل موثر بر قیمت میلگرد

عوامل موثر بر قیمت میلگرد

صنعت ساختمان‌سازی برای ادامه فعالیت‌های خود همواره نیازمند میلگرد است. به گونه‌ای که نبود این دسته از آهن‌آلات، صنعت ساختمان‌سازی و طراحی و ساخت آسمان خراش‌ها را‌ با مشکلی اساسی روبه‌رو می نماید. در حقیقت باید بگوییم که بدون میلگرد هیچ مهندسی نمی تواند پروژه ساختمان سازی را به اتمام برساند. با توجه به اهمیت میلگرد و استفاده گسترده از آن در صنعت ساختمان‌سازی و صنایع وابسته، قیمت آن یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی صنعت است. قیمت میلگرد، روندهای صعودی و یا نزولی آن همواره مورد توجه بسیار از افراد بوده است.
قیمت میلگرد نیز مانند دیگر آهن آلات و محصولات تولید شده از فولاد و آلیاژ های دیگر، به عوامل و فاکتورهای بسیار زیادی وابسته است. همچنین با توجه به وضعیت بازارها امروزه قیمت میلگرد یک روز دارای روند صعودی و روز دیگر از روند نزولی پیروی می‌کند. بنابراین هنگام خرید باید به این نوسانات قیمتی توجه کنید.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد

۱) میزان نیازمندی صنعت و ساختمان سازی به میلگرد

همانطور که اطلاع دارید یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت هر محصولی، میزان عرضه و تقاضای آن محصول است. میلگرد نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست. به طور کلی با افزایش میزان عرضه، قیمت میلگرد خود به خود کاهش می‌یابد. و به صورت برعکس کاهش نیاز صنعت و بازار به این محصول سبب افزایش قیمت آن می‌شود. که نهایتا تاثیر مستقیمی بر قیمت مسکن نیز می‌گذارد.

 وقتی در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت مردم و ساختمان‌سازان به خرید یکی از آهن‌آلات نظیر‌ میلگرد روی آورند علاوه بر این که سبب پیدا نشدن میلگرد در بازارها می شوند، باعث می شوند که این محصول گرفتار افزایش قیمت نجومی نیز شود. همچنین اگر نیاز به میلگرد کاهش یابد، علاوه بر کاهش قیمت، این محصول در تمامی بازارها به وفور موجود می‌باشد.

۲) تاثیر نوسانات قیمت دلار و ارز بر قیمت میلگرد

قیمت کلی مقاطع فولادی مانند میلگرد هموار وابسته به قیمت دلار و ارز می باشد. با توجه به این موضوع که کشور ایران از صادرکنندگان آهن ‌آلات و مقاطع فولادی است، نهایتا هنگام صادرات برای این محصول قیمتی بر حسب دلار تعیین می‌شود. طبق موضوع گفته شده نوسان ارز و دلار نیز از دیگر عواملی است که بر قیمت میلگرد تاثیر گذار می‌‌باشد.

۳) تورم بازارهای جهانی

از آن جایی که میلگرد جزو آن دسته از محصولاتی است که ماده اصلی تولید آن آهن است، کاملا منطقی است که قیمت آهن در بازارهای جهانی از عوامل موثر بر قیمت میگلرد در بازارهای ایران باشد. همچنین در نظر داشته باشید که تورم‌های موجود در جهان و افزایش قیمت محصولات ساخته شده از فولاد در سرتاسر دنیا بر قیمت آهن‌آلات موجود در ایران تاثیر گذار است. و سبب می‌ شود که قیمت‌ این دسته از محصولات ساختمان سازی به صورت روزانه و یا حتی در بازه‌های زمانی به صورت ثانیه‌ای دچار تغییر شوند.
امروزه بسیار از کشورهایی که توانسته‌اند در صنعت ساختمان‌سازی روندی صعودی در پیش بگیرند و توسعه بیابند. برای کاهش هزینه‌های تولید خود و کاهش نرخ بیکاری و مورد استفاده قرار گرفتن نیروی کار جوان و ارزان‌تر، کارخانه‌های تولید میلگرد و آهن‌آلات را به کشور خود منتقل نمایند.

۴) قیمت مواد و عناصر تشکیل دهنده میلگرد

از دیگر عواملی که دارای تاثیری مستقیم بر روی قیمت میلگرد است، می‌توانیم به قیمت مواد اولیه شاره نماییم. لازم به ذکر است که عموما برای ساخت و تولید انواع مختلفی از میلگرد قراضه و سنگ آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین هر گونه تغییری که در قیمت این مواد اولیه ایجاد شود، تاثیر مستقیمی بر قیمت میلگرد می‌گذارد.

۵) نحوه حمل و نقل میلگرد

یک دیگر از عوامل موثر بر قیمت میلگرد هزینه حمل‌و‌نقل است. نحوه حمل‌و‌نقل و نوع وسایل نقیله‌ای که برای حمل‌و‌نقل استفاده می‌شود. قیمت سوخت‌های مختلف مانند نفت و بنزین و عواملی نظیر مثال‌های ذکر شده ارتباط مستقیمی با قیمت میلگرد و دیگر محصولات آهنی دارند.
میلگردها اغلب در حجم‌های بسیار بالا توسط افراد و یا مهندسان خریداری می شوند. بنابراین این محصولات حتما باید توسط کشتی‌‌ها یا کامیون‌های سنگین جا‌به‌جا شوند. همانطور که می‌دانید این وسیله‌‌های نقلیه به سوخت احتیاج داشته و هرگونه افزایش قیمت سوخت یا کاهش قیمت آن سبب گران یا ارزان شدن قیمت میلگرد نیز می‌‌شود.

۶) بازار داخلی کشور

هنگامی که سیاست‌های داخلی موجود در کشور و اقتصاد کشور سبب کاهش ارزش پول ملی شوند. افرادی که خواستار میلگرد و محصولات فولادی یا آهنی هستند باید هزینه‌های گزافی را برای تهیه آن پرداخت نمایند.
هنگامی که دولت یک کشور دارای نقشی حمایت ‌کننده در  بازار آهن ‌آلات را داشته باشد. تصمیم دولت مبنی بر افزایش ظرفیت صنعت ساختمان‌سازی و ساخت‌و‌ساز ساختمان‌ها و آسمان‌خراش‌ها باعث افزایش تقاضای میلگرد و در نتیجه افزایش قیمت میلگرد می‌شود.

۷) تغیر فصول

به وضوح قابل مشاهده است که تغییرات شرایط آب‌و‌هوایی یکی از دیگر عوامل مهمی است که بر میزان ساخت و ساز تاثیر می ‌گذارد. هنگامی که شرایط آب‌و‌هوایی سخت یعنی هوا بارانی و یا برفی و حتی دارای بادی سرد باشد. به دلیل کاهشذمیزان ساخت‌و‌ساز تقاضا برای خرید میلگرد کم می‌شود. در نهایت قیمت میلگرد با کاهش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.

۸) نوع میلگرد

سایز میلگر‌د، ابعاد آن و وزن نهایی آن از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت میلگرد می‌باشند. باید بگوییم که محصولات فولادی مانند میلگرد همواره با استاندارهای مشخصی که دارای تفاوت‌های جزئی هستند تولید می‌شوند. به عنوان مثال میلگردهایی که دارای وزن بیشتر و مقاومت بالاتری هستند، دارای قیمت بالاتری نیز می باشند.

خلاصه مطلب و کلام آخر

در این مطب سعی کردیم شما عزیزان را تا حد زیادی با میلگرد و عواملی که بر روی قیمت آن تاثیر گذار هستند آشنا کنیم. اگر شما قصد خرید انواع میلگردها را دارید، می توانید با مراجعه به سایت کاوه استیل و بررسی و مقایسه قیمت‌ها، خرید خود را با بهترین کیفیت و کمترین قیمت انجام دهید. کاوه استیل یکی از شرکت های معتبر عرضه کننده ورق های فلزی و فولادی، میلگرد و … در ایران می باشد که پیش از چند دهه سابقه فروش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *