دسترسی سریع

تفاوت تیرآهن IPB, IPE و INP

تفاوت تیرآهن IPB, IPE و INP

از تیرآهن به عنوان یک پشتیبان برای پشتیبانی از بارهای سنگین در سازه استفاده می شود. تیرآهن های فولادی در اندازه و سایزهای متفاوتی تولید شده و به بازار عرضه می شوند که هرکدام از آنها ویژگی های منحصربه فرد خود را داشته و به این ترتیب کاربرد خاصی دارند. تیرآهن های موجود در بازار ایران بر اساس استانداردهای IPE,IPB و INP موجود است. اگر شما هم می‌خواهید که فرق میان این تیرآهن ها را بدانید؛ با ما در این مقاله همراه باشید.

تیرآهن IPB, IPE و INP

تیرآهن IPE

IPE یک استاندارد اروپایی در ساخت تیرآهن است. ارتفاع تیرآهن های تولید شده بر اساس این استاندارد 80 تا 600 میلی متر می باشد. ضخامت بال های این تیرآهن از ابتدا تا انتهای آن ثابت بوده و از آن در ساختمان سازی برای ساخت خرپا، ستون و.. استفاده می‌شود. یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین استانداردهای تولید تیرآهن در ایران، استاندارد IPE است؛ به همین دلیل اکثر تیرآهن های تولیدی از این استاندارد بهره می برند.

همچنین شما عزیزان برای مشاهده قیمت تیرآهن IPE میتوانید به وبسایت کاوه استیل مراجعه نمایید.

تیرآهن INP

INP یک استاندارد ساخت تیرآهن بر اساس استانداردهای کشورهای چین و روسیه است. در این نوع تیرآهن؛ هرچه از قسمت جان تیرآهن دورتر شویم، ضخامت بال ها کاهش می یابد. این تیرآهن دارای ارتفاع 80 تا 600 میلی متر بوده و در ساختمان سازی، پل سازی، اسکله سازی، سد سازی، برج سازی و.. کاربرد دارد. از آنجا که این تیرآهن نسبت به نمونه قبلی تحمل بار کمتری دارد، ارزان تر از نمونه IPE می باشد.

تیرآهن IPB

بال های این تیرآهن نسبت به مدل IPE پهن تر است. ارتفاع آن بین 100 تا 1000 میلی متر بوده و از آن برای ساخت ستون استفاده می شود. تیرآهن های ساخته شده بر اساس استاندارد IPB دارای سه مدل متفاوت هاش سبک، هاش متوسط و هاش سنگین هستند. این مدل های مختلف تیرآهن IPB از جنس فولادهای St52، St44 و St37 تولید شده و به بازار عرضه می شوند. از این میان سه نوع تیرآهن، تیرآهن های نوع هاش مقاومت بالاتری نسبت به سایرین داشته و در نتیجه تحمل بار در آنها بیشتر است.

تفاوت استانداردهای IPE و INP چیست؟ 

اصلی ترین تفاوت میان این تیرآهن ها در ضخامت بال های آنهاست. در واقع در تیرآهن IPE ضخامت بال ها از ابتدا تا انتها یکسان بوده و اگر از بالا به آن نگاه کنید، یک محور مستقیم خواهید دید. در حالی که در تیرآهن INP هرچه از جان دورتر شویم، ضخامت بال ها نازک تر شده و به لبه های تیز می‌رسیم. به این ترتیب دیگر شاهد یک محور مستقیم نخواهید بود.

کاربرد و مزایای استفاده از انواع تیرآهن در ساختمان سازی

  • در سازه های مرتفع
  • اشغال فضای کمتر نسبت به بتن
  • اتصال چندین قطعه به یکدیگر
  • نصب و اجرای سریع و آسان
  • امکان توسعه آن حتی پس از اتمام سازه
  • پیش ساخته بودن
  • و کاربردهای گسترده دیگر…

کلام آخر

در این مقاله به طور مفصل به معرفی تیرآهن های IPE، INP و IPB پرداختیم. شما با دانستن تعریف هرکدام می توانید به تفاوت های میان آنها پی ببرید و قیمت تیرآهن مورد نیاز خود را انتخاب کنید. امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

از اینکه برای خرید، مقایسه و قیمت آنلاین آهن آلات همراه وبسایت کاوه استیل هستید از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *