دسترسی سریع

ورق فولادی st52

ورق فولادی ST 52

ورق فولادی st52، ورق فولادی DIN17135 A ST 52 نوعی ماده برای فولاد دیگ بخار و مخازن تحت فشار است. ورق فولادی DIN17135 A ST 52 با حداقل استحکام تسلیم 280-355 مگاپاسکال و جوش پذیری خوب مشخص می شود، بنابراین فولاد ST 52 عمدتاً برای تولید بویلرها، مخازن تحت فشار و لوله های انتقال مایعات داغ استفاده می شود. ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی ورق فولادی DIN17135 A ST 52 است.

این ورق در صنایع مختلف زیربنایی و ساختمانی کاربرد دارد. ورق ST52 امکان پیچش و خمش بیشتری نسبت به سایر انواع ST دارد. علاوه بر این می تواند وزن بیشتری را تحمل کرده و خاصیت انعطاف پذیری را به فولاد اضافه کند. دلیل این برتری ها را می توان وجود عنصرهایی مثل سیسیلم و منگنز در ST52 دانست. خواص ویژه ی ورق ST52 با کاهش یا افزایش درصد عناصر تشکیل دهنده ی آن تغییر می کند. 

اکسیژن و گوگرد زدایی در ST52 

در حالت پیش فرض احتمالا می دانید که در فولاد اکسیژن وجود دارد. این اکسیژن سبب تردی در فولاد شده که درواقع خاصیت شکنندگی ایجاد می کند. فولاد ها اکسیژن زدایی را به منظور کاهش اکسیژن تجربه می کنند. بعد از اکسیژن زدایی هم در 3 دسته، دسته بندی می شوند: فولاد کاملا آرام، فولاد نیمه آرام و فولاد نا آرام.

وجود گوگرد هم مانند اکسیژن عمل کرده و باعث خاصیت شکنندگی و تردی می شود. از همین رو گوگرد زدایی هم صورت می گیرد. 

ویژگی های مهم ورق ST52

از ویژگی های مهم ورق ST52 می توان به پرسکاری خوب، ماشین کاری خوب، استحاک خمشی بسیار بالا، استحکام پیچشی بسیار بالا، خواص ارتجاعی بالا، شکل دهی سرد خوب و جوش پذیری مطلوب اشاره کرد.

استاندارد های ورق ST52

در اول مقاله به استاندارد ورق های ST52 اشاره کردیم که با استاندارد آلمانی DIN17135 A ST 52 ساخته می شوند. عدد هایی که در این قسمت قرار گرفته اند درجه ی کیفیت فولاد را نشان می دهند. هرچه فولاد بهینه تر و دارای ناخالصی کم تری باشد، عدد هم بزرگتر است. 

کاربرد های ورق ST52

از آن جایی که ورق ST52 در قسمت های مختلف صنایع مورد استفاده قرار می گیرند می توان به برخی از کاربرد هایش اشاره کرد: 

  • ساخت دیواره ریل
  • ساخت اسکلت پل‌ها
  • ساخت قطعاتی مانند شاسی برای ماشین‌های سنگین
  • ساخت جرثقیل
  • ساخت دیواره‌های قطعات صنعتی مانند مخازن
  • ساخت تجهیزات و پلتفرم موبایلی
  • لوله‌کشی و ساخت خطوط انتقال لوله

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی درباره ی ورق فولادی st52 به شما بدهیم.برای اطلاعات بیشتر به سایت کاوه استیل مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *