دسترسی سریع

بررسی بهترین نوع میلگرد

بهترین نوع میلگرد برای ساختمان سازی

میلگرد یکی از پر کاربرد ترین محصولات در صنعت ساخت و ساز است. همانطور که می دانید در این صنعت، ایمنی حرف اول را میزند. به همین علت انتخاب بهترین نوع میلگرد بسیار اهمیت دارد. برای ساخت یک خانه حتماً باید ایمن سازی های استاندارد با بهترین آهن آلات انجام شود، تا هیچگونه مشکلی بعد از مدتها برای ساختمان به وجود نیاید.

قطعاً استفاده از مصالح با کیفیت و خوب می تواند قدم اصلی در شروع یک ساختمان باشد. به هیچ عنوان نباید در انتخاب مصالح ریسک کرد، زیرا این مساله نقش اصلی را در ایمن سازی و مقاومت ساختمان ایفا می کند. میله‌های اصلی که در ساختمان به کار می روند همان میلگردهای TMT هستند.  میلگرد ها انواع مختلفی دارند که از از جمله آنها می توان به میلگرد TMT اشاره کرد که بیشتر در صنعت ساخت و ساز به کار برده  می شوند. این نوع میلگرد ها همراه با بتن سیمان تقویت می شوند و سپس کمک شایانی به مقاومت سازه می کنند.

قطعاً هرچه یک سازه مقاوم تر و مستحکم تر باشد، در زمان بلایای طبیعی مانند زلزله هم مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی ویژگی‌های مناسب ترین میلگرد برای ساختمان سازی بپردازیم.

خرید بهترین نوع میلگرد برای ساختمان سازی

 بررسی جدول استاندارد میلگرد

  • میلگرد نوع A1

این نوع میلگرد هیچ گونه آجی ندارد، به همین علت به آن میلگرد ساده گفته می شود. در عملیات جوشکاری و آهنگری هم از این نوع میلگرد استفاده می‌شود، زیرا برخلاف دیگر میلگردهای آجدار مقاومت کمتری دارد.

  • میلگرد نوع A2

این نوع دیگر دارای آج است و نسبت به میلگرد های ساده مقاومت بالاتری دارد. اما باید بدانید که سختی این نوع میلگرد کمتر است، به همین علت هم به آنها میلگردهای نیمه سخت گفته می‌شود. این نوع میلگردها معمولاً در ساخت دیوار برشی و خاموت ها کاربرد دارند.

  • میلگرد نوع A3

این نوع میلگرد هم مانند میلگرد A2  در رده نیمه سخت قرار دارد. البته شکل پذیری و جوش پذیری آن هم کم است، اما مقاومت بیشتری نسبت به میلگرد نوع A2 دارد. از این نوع میلگرد در ستونها و تیرها استفاده می شود. به هیچ عنوان برای عملیات جوشکاری مناسب نیستند.

  • میلگرد نوع A4

این نوع میلگرد هم در آخرین رده سختی قرار دارد و معروف به آجدار مرکب است. خاصیت شکل پذیری و جوش پذیری و همچنین سختی بسیار بالایی دارد و کاربرد آن در ساخت اجزای دیوارهای برشی و قاب خمشی است.  توجه داشته باشید که قیمت میلگرد نوع A4 نسبت به میلگرد های دیگر بالاتر است و معمولاً در کارخانه های فولاد کویر کاشان و ذوب آهن که بهترین کارخانه های تولیدی میلگرد هستند، تولید می شوند.

 

بررسی انواع میلگرد از لحاظ ظاهر و جنس

میلگرد ها در انواع مختلفی وجود دارند که که از لحاظ های متفاوتی دسته بندی می شوند. میلگرد ها از لحاظ ظاهر به سه دسته میلگرد ساده، میگرده آجدار و میلگرد آجدار پیچیده و یا همان کلاف دسته بندی می‌شوند.

انواع میلگرد ها از نظر جنس و نوع

  • اروپایی
  • فولاد کربن
  • گالوانیزه
  • پوشش اپوکسی
  • فایبرگلاس لیمر
  • فولاد ضد زنگ

توجه داشته باشید که هر کدام از این نوع میلگردها نقاط قوت و نقاط ضعفی دارند. برای مثال میلگرد نوع اروپایی از ماده ای به نام منگنه تولید شده است که این نوع میلگرد برای مناطق زلزله خیز و همچنین ساختمان هایی که ساختار یکپارچه دارد، گزینه خوبی نیست اما کار با این محصول بسیار آسان است.

میلگرد نوع اپوکسی هم همان فولاد کربن است که تنها با اپوکسی پوشانده شده است. این محصول مقاومت بسیار خوبی در برابر زنگ زدگی دارد البته هر نوع آسیبی که به این محصول وارد شود، به علت پوشش ظریف اپوکسی که در آن قرار دارد، باعث ایجاد مشکل می شود و به همین شیوه مقاومت آن در برابر زنگ زدگی کاهش پیدا می کند.

جالب است بدانید که پرکاربردترین نوع میلگرد هم میلگرد فولاد کربن است که به آن نوار سیاه می گویند. البته این نوع میلگرد مقاومت مناسبی در برابر رطوبت ندارد و میزان زنگ زدگی آن هم در برابر رطوبت بالا است.  استفاده از این نوع میلگرد در مناطقی که رطوبت زیادی دارد، مناسب نیست.

میلگرد گالوانیزه هم به گونه ای است که تنها ۴۰ برابر نسبت به فولاد کربن مقاومت بیشتری در برابر رطوبت از خود نشان می دهد. قیمت میلگرد گالوانیزه نسبت به قیمت میلگرد اپوکسی بیشتر است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی میلگردهای موجود در بازار بپردازیم.

 

معرفی میلگرد های موجود در بازار

میلگرد استیل

از آلیاژ سری ۳۰۰ برای ساخت میلگرد استیل استفاده می شود. از ویژگی های میلگرد استیل می توان به اکسید نشدن و نداشتن هیچگونه خاصیت مغناطیسی اشاره کرد. توجه داشته باشید که این نوع میلگرد دارای مقدار زیادی کلسیم و کروم است. در واقع همین دو عنصر باعث شده است تا مزایای میلگرد استیل بیشتر شود. البته باید بدانید که میلگردهای استیل دارای دو نوع ضد زنگ و کربن دار هستند.  از این نوع میلگرد ها می توان در مناطق مرطوب استفاده کرد.

میلگرد تقویتی

معمولاً در صنعت هایی که نیاز بیشتری به مقاومت دارند، از میلگرد تقویتی استفاده می شود. اما به طور کلی کاربرد اصلی میلگرد تقویتی در سقف های تیرچه بلوک، فوندانسیون و دیوارهای برشی است، زیرا این نوع میلگرد توسط شمش فولادی نورد گرم ساخته شده در نتیجه قابلیت خم شوندگی بسیار خوبی هم دارد به طوری که حتی می‌توانند تا ۱۸۰ درجه هم خم شود.

 میلگرد نرمال

این نوع میلگردها معمولاً ۳ تا ۱۱ متر هستند. تفاوت های زیادی بین میلگرد نرمال و میلگردهای معمولی اعم از آنالیز، ترکیبات شیمیایی، میزان مقاومت تسلیم، تنش کشش و … وجود دارد.  کاربرد اصلی میلگرد نرمال برای افزایش تقویت کندانسیون و استفاده در صنعت فنرسازی افزایش مقاومت بتن و … است.

 میلگرد کامپوزیتی

از جمله معایب میلگردها می توان به ساییدگی و خوردگی آنها اشاره کرد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی میلگردهای تولید شده اند که با مواد کامپوزیتی ساخته می شوند. این میلگردها دیگر دچار خوردگی نمی شوند و حتی مشکلات مرتبط با انتقال جریان های الکتریسیته را هم کاملاً برطرف کرده اند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی ویژگی های بهترین میلگرد برای ساختمان سازی بپردازیم.

 آشنایی با ویژگی‌های بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

همنطور که در قسمت بالاتر هم اشاره کرده ایم، میلگردهای TMT از جمله میلگردهایی هستند که برای ساختمان سازی مناسب هستند. در ادامه به بررسی این نوع میلگرد می پردازیم.

انعطاف پذیری میلگرد TMT:  نوع میلگردی که شما برای صنعت ساخت و ساز انتخاب می‌کنید حتماً باید قدرت و انعطاف پذیری خوبی داشته باشد. به همین علت هم انتخاب میلگرد تی ام تی برای هر نوع سازه ای گزینه خوبی است.

معمولاً در مناطق زلزله خیز هم از این نوع میلگردها استفاده می‌شود تا تعادل بسیار مناسب این مقاومت و انعطاف پذیری ایجاد شود. این موضوع باعث می‌شود تا این نوع میلگرد ها شوک های اضافی را در زمان زلزله جذب کند و به این شیوه ساختمان ها از این لرزه های پیاپی در امان بمانند.

بررسی درجه گرید میلگرد TMT:  این میلگردها در گرید های مختلفی از 415FE تا 600 FE موجود هستند که طول کششی TMT را مشخص می کنند. توجه داشته باشید که میلگردهای TMT گرید پایین تری داشته باشند، مقاومت کمتری به همراه انعطاف پذیری بیشتری دارند. آن دسته از میلگردهای TMT که گرید بالاتری دارند، مقاومت بالا و انعطاف پذیری کمتری هم دارند.

اعتبار میلگرد TMT:  سعی کنید از میلگردهای TMT استفاده کنید که توسط سازمان بین المللی تایید شده باشد. زیرا این تاییدیه همان گواهینامه کیفیت میلگرد به حساب می آید.

شکل پذیری میلگرد TMT:   این نوع میلگردها به طور کلی شکل پذیری خوبی دارند. در نتیجه برای بیشتر ساخت و سازها از آن ها استفاده می شود، زیرا به راحتی قابلیت حمل شوندگی دارند انعطاف پذیری آنها هم باعث شده است تا حمل و نقل آنها به مکان‌های دیگر راحت‌تر انجام شود. به طور کلی میلگردهایی که دارای خاصیت انعطاف پذیری خوبی باشند، ویژگی هایی مانند مقاومت کششی نهایی، مقاومت بالاتر،قابلیت جوش پذیری بالا، مقاوم در برابر خوردگی و … را هم دارند.

 

انتخاب بهترین نوع میلگرد در صنعت ساخت و ساز

به طور کلی میلگردهای TMT در طی مراحل ساخت در معرض عوامل شدید بمحیطی قرار خواهند گرفت. در نتیجه حتماً باید از میلگردهایی که مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارند برای اهداف ساخت و ساز استفاده شود.  بهتر از تنها از میلگردهای TMT با کیفیت خوب و مناسب استفاده کنید.  حتما باید قبل از خرید میلگرد TMT بررسی کیفیت و نکات اصولی آن بپردازید. برای آگاهی از قیمت انواع میلگرد ها و بازدید از سایت های خوب و معتبر مانند سایت کاوه استیل استعلام بگیرید. مجموعه کاوه استیل با توجه به وجود نوسانات قیمتی، قیمت محصولات را به صورت روزانه به روز رسانی می کند. برای کسب هر نوع اطلاعات بیشتری وارد سایت شوید و با تیم پشتیبانی مجموعه ارتباط برقرار کنید. کارشناسان کاوه استیل به صورت 24 ساعته در حال پاسخ به مشتریان هستند. حتما قبل از خرید میلگرد با این مجموعه ارتباط برقرار کنید تا از مشاوره رایگان کارشناسان بهره مند شوید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در مورد انتخاب بهترین نوع میلگرد در صنعت ساخت و ساز بدست آورده باشید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *